Middelharnis - Op zaterdag 21 september 2019 (aanvang 20.00 uur) hoopt musicus Paul Kieviet in de Hervormde Kerk te Middelharnis te concerteren met op het programma de complete 'Psalmen voor Orgel' van Cor Kee (1900-1997). Lees hieronder meer, toegang vrij.

Cor Kee

Wie was Cor Kee? Hij werd op 24 november 1900 in Zaandam geboren en bleef die stad zijn leven lang trouw. Opgeleid werd hij door onder meer Jan Zwart. Tot op hoge leeftijd speelde hij een belangrijke rol in de Nederlandse en internationale orgelwereld. Kee was op vele fronten actief: hij gaf orgel- en pianolessen, doceerde muziektheorie en componeerde muziek voor allerlei bezettingen.

Vanaf zijn vijftiende was hij organist in Westzaan, en van 1923 tot 1972 was hij verbonden aan de Lutherse gemeente te Amsterdam, waar hij een drieklaviers Witte-orgel bespeelde. De zeer creatieve organist, componist, improvisator en pedagoog maakte vanaf de jaren-’50 grote naam als docent orgelimprovisatie. Zo werden zijn leerlingen Piet Kee, Klaas Bolt en Jan Jongepier winnaar van het befaamde Haarlemse improvisatieconcours. Ook doceerde hij aan het Utrechts Conservatorium. Cor Kee overleed op 3 januari 1997. In iedere periode van zijn leven heeft Kee zeer goede orgelmuziek geschreven. In zijn jonge jaren schreef hij in de stijl van Jan Zwart; later veranderde dat. Met componisten als Jan Zwart, Willem Mudde, Cornelis de Wolff, Jacob Bijster en Feike Asma heeft Cor Kee voor een groot deel het gezicht bepaald van het kerkmuzikale leven in 20e-eeuws reformatorisch Nederland.

Zijn werk vond erkenning: in 1978 promoveerde Frances Heusinkveld aan de universiteit van Iowa (USA) op het werk van Cor Kee. Kee was een gelovig man die zich bijzonder aangesproken wist door de geschriften van dr. Hermann Friedrich Kohlbrugge. De Psalmen voor Orgel vormen een hoogtepunt in het werk van Kee. Ze verschenen in drie bundels (1939, 1944 en 1948). Het zijn niet zijn eerste Psalmbewerkingen; vanaf het begin hebben Psalm- en liedmelodieën bij hem centraal gestaan.

Psalmen voor Orgel

De Psalmen voor Orgel Cor Kee aan het orgel van de Oude Lutherse Kerk te Amsterdam (cd-booklet Jan Jongepier, 1989) vormen echter een doorbraak, niet alleen in Kee’s eigen muziek, maar ook in de geschiedenis van de kerkmuziek in ons land.

Nieuw is een welbewust “luisteren” door de componist naar de oorspronkelijke stijl van de Psalmmelodieën, samen met een teruggrijpen naar de compositorische rijkdom van de barok, en een welbewust gebruikmaken van de stijl van zijn eigen tijd. De Psalmen voor Orgel zijn een geloofs-monument: de verbondenheid met de zeggingskracht van de teksten heeft voor Kee een grote rol gespeeld!

De cyclus bestaat uit zeventien composities, in bonte verscheidenheid: van de gracieuze 45e Psalm tot de verstilling in Psalm 65, de verinnerlijking van Psalm 141, de natuurlyriek in Psalm 19, de virtuoze aanhef van Psalm 100 en het adembenemende slot van Psalm 33. Een waar monument van koraalkunst.

Het grote Leeflang-orgel in de kerk van Middelharnis sluit wonderwel aan bij deze muziek: het werd gebouwd direct na de kerkbrand van 1948 - het jaar waarin de derde bundel Psalmen voor Orgel verscheen - en biedt een bijna eindeloze diversiteit aan passende klankkleuren.

Paul Kieviet

Paul Kieviet studeerde aan het Rotterdams Conservatorium de hoofdvakken Orgel (Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus), bij Arie J. Keijzer en Bernard Winsemius, Kerkmuziek bij Barend Schuurman en Theorie der Muziek bij Jan Kleinbussink en Ludwig Otten. Als organist is hij verbonden aan de Hervormde Gemeente en de CGK te Middelharnis en de Hervormde Gemeente te Sommelsdijk. Hij bouwde een uitgebreide en bloeiende lespraktijk op. Aan Muziekgebouw Goeree-Overflakkee geeft hij muziektheorie. In 1985 won Paul Kieviet het Nationaal Orgelconcours in Leiden. Improvisatie studeerde hij bij Arie J. Keijzer en aan de Internationale Zomeracademie in Haarlem bij Klaas Bolt. Onlangs verschenen zijn meest recente cd’s opgenomen op het Meere-orgel in Sommelsdijk: samenzang en improvisaties onder de titel Vox humana en literatuur onder het motto Van fluit traver tot carillon. De orgelkunst van Johann Sebastian Bach is een bijzondere inspiratiebron voor hem: recentelijk gaf hij zijn 71e Bachconcert.

U bent van harte welkom. De toegang is uw gift aan de uitgang.