Middelharnis - Op D.V. zaterdag 20 april 2024 geeft organist Paul Kieviet een concert in de Grote of Sint Michaëlskerk te Middelharnis, in een programma rond het thema “Het kerkelijk jaar”. Een keuze uit de onuitputtelijke schat aan orgelmuziek uit allerlei stijlen die gebaseerd is op de grote heilsfeiten, die de pijlers vormen van het kerkelijk jaar. In dit concert wordt u binnen een uur meegenomen in een rondgang van Advent tot ná Pinksteren. "U bent hartelijk welkom om 20:00 uur. De toegang is uw gift aan de uitgang." Lees meer >>

Vervolg

Paul Kieviet:

We beginnen met Advent. Over de Lofzang van Zacharias schreef de Rijssense organist Dick Sanderman in 1984 een vreugdevolle bewerking in klassieke stijl, zoals we van hem gewend zijn, onder meer in zijn prachtige koraalboeken die in menige Flakkeese kerkdienst worden gebruikt. Van geheel andere aard is Dieu parmi nous, het laatste deel uit de negendelige cyclus La Nativité du Seigneur die de Franse componist Olivier Messiaen schreef in 1936. Eén van de belangrijkste orgelwerken uit de twintigste eeuw, uiterst creatief! Een persoonlijke verklanking van Johannes 1:14, het Evangelie van Kerst, in een stijl die lijkt op die van de Franse romantici Widor en Vierne, maar dan wel in een wat ander jasje gestoken. In de weken ná Kerst komt Epifanie. Een prachtig lied hiervoor – wel de koningin van de kerkliederen genoemd – is Hoe helder staat de Morgenster. De Zutphense organist Bert Matter improviseerde hierover in 1984 een zeer inspirerende en verrassende reeks variaties. Niet minder verrassend is het Canonisch voorspel O hoofd vol bloed en wonden van Jan Zwart. Over dit indrukwekkende lied voor de Lijdenstijd schreef hij een knappe romantische bewerking waarbij de canontechniek het beluisteren een bijzondere ervaring maakt. Voor Pasen schreef Martin Luther het diepgravende lied Christ lag in Todesbanden. Johann Sebastian Bach componeerde hierover – behalve een indrukwekkende cantate – zijn koraalfantasie BWV 718. Hij gebruikte daarvoor elementen uit de Noordduitse stijl die zelfs teruggaan tot op “onze” Jan Pieterszoon Sweelinck. Psalm 24 is (met Psalm 47, 68 en 110) een lied voor Hemelvaart. De zeventiende-eeuwse Amsterdamse organist Anthoni van Noordt publiceerde er in zijn Tabulatuurboeck drie prachtige bewerkingen over. Bij Pinksteren hoort onlosmakelijk het beroemde oud-middeleeuwse Veni creator spiritus, het “Kom, Schepper Geest” dat nog steeds wereldwijd wordt gezongen. Maurice Duruflé, evenals Messiaen een vooraanstaand vertegenwoordiger van de 20e-eeuwse Franse orgelschool, componeerde hierover in 1930 zijn Choral varié. De laatste variatie heeft Toccatakarakter en vormt een wervelende afsluiting. De zondag ná Pinksteren geldt als zondag Trinitatis, de zondag waarop de Drie-enige lof wordt gebracht. Bach heeft over geen enkel lied zoveel gecomponeerd als juist over het lied voor deze zondag, Allein Gott in der Höh’ sei Ehr. BWV 676 is een trio, dat doet denken aan een snel deel uit een Triosonate. Twee bovenstemmen laten een levendig en fris fugatisch spel horen, met daaronder een continuo-partij. We sluiten de lofprijzing af met BWV 715, een koraalzetting met virtuoze tussenspelen, zoals Bach de gemeentezang in Arnstadt (1703-1707) zou kunnen hebben begeleid.

"U bent hartelijk welkom op 20 april. De toegang is uw gift aan de uitgang."