20 juni 2022, Oude-Tonge - House of Esports heeft steeds meer bijzondere concepten in het onderwijsaanbod. "Naast Gamen in de Maatschappij, een curriculum van 18 weken met de Digitale Schijf van Vijf hebben we de GameSkills met mediawijsheid, digitale geletterdheid, 21st century Skills en de GameGym waar we met Real Life varianten fysiek bewegen. (...) Het nieuwe schooljaar beginnen we met Minecraft Education. Afgelopen week hebben we op de basisschool De Nobelaer in Oude Tonge ons game concept over de Watersnoodramp 1953 uitgeprobeerd in groep 8" Lees meer >>

Vervolg

Ook hebben we dit jaar met onze VR-Experience het project “Kijk Anne” gestart. Deze belevenis speelt zich af in Virtual Reality en gaat over Anne Frank en het Achterhuis. In aanloop naar 4 en 5 mei brachten we op diverse scholen een unieke ervaring.

Het nieuwe schooljaar beginnen we met Minecraft Education. Afgelopen week hebben we op de basisschool De Nobelaer in Oude Tonge ons game concept over de Watersnoodramp 1953 uitgeprobeerd in groep 8. Volgend jaar is het 70 jaar geleden en om daar ook voor jonge mensen betekenis aan te geven, hebben we een wereld gebouwd in Minecraft Education. Tijdens dit spel moeten de spelers mensen uit huizen redden en naar hoger gelegen locaties brengen. Doorgebroken dijken moeten ze dichten met blokken en zandzakken en om op langere termijn het water tegen te houden moeten ze dijken en waterwerken bouwen.

Het was een geweldig succes met super enthousiaste leerlingen die samen moesten werken, eerst als groep van drie en daarna met de hele klas. Dus naast de beleving en ervaring met de Watersnood is een bijkomend voordeel dat leerlingen ook leren met elkaar samen te werken want anders kan je de mensen niet redden. Minecraft Education is waar we verleden, heden en toekomst met klimaatverandering bij elkaar brengen. We gaan dit nog verder ontwikkelen en uitwerken, maar de eerste ervaringen waren zeer positief. De leerkracht van groep 8 van de Nobelaer Juf Anne was net zo enthousiast over het concept als haar leerlingen. “De leerlingen waren anderhalf uur gefocused met het onderwerp bezig.” Op deze manier zijn kinderen actief bezig en ze zijn op een hele andere manier bij het onderwerp betrokken” “De beleving is vele malen groter dan als ik een filmpje laat zien of een verhaal vertel”

Scholen, welzijnsinstellingen en culturele en historische instellingen die geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan dit project kunnen contact opnemen met Wim Noordzij.