8 april 2021, Landelijk - Samen zorgen we ervoor dat criminaliteit niet loont. Daarom startte 1 april vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid in samenwerking met andere partijen de Senioren en Veiligheidsmaand. Senioren krijgen concrete tips om te voorkomen dat ze slachtoffer worden en over wat ze moeten doen als het wel gebeurt. Onder de slogan ‘Maak het oplichters niet te makkelijk’ wordt gedurende vier weken aandacht besteed aan verschillende vormen van criminaliteit: meekijken bij pinnen, babbeltrucs, hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp), phishing (via bijvoorbeeld nepmailtjes), spoofing en online veiligheid. Lees hieronder meer.

Slachtofferschap

Hoewel ouderen in algemene zin niet vaker slachtoffer worden van strafbare feiten dan mensen in andere leeftijdsgroepen vinden wij ieder slachtoffer er een te veel. Politie en de Fraudehelpdesk zien sinds de corona-crisis een verschuiving in de criminaliteit. Zo is het aantal slachtoffers van hulpvraagfraude (bijvoorbeeld via WhatsApp) fors toegenomen en worden babbeltrucs gebruikt waarbij oplichters ‘hulp’ aanbieden.

Slachtofferschap kan iedereen overkomen. Via de website maak het ze niet te makkelijk.nl van het ministerie van Justitie en Veiligheid krijgt u concrete tips en voorlichtingsfilmpjes om te voorkomen dat u slachtoffer wordt.

Wanneer u toch slachtoffer bent geworden, is het van belang dat dit bespreekbaar is en u aangifte doet. Hiervoor geeft de campagne eveneens tips.

Oplichters maken ook gebruik van het internet. Knip onderstaand (of print de foto) uit en leg het naast uw computer, tablet of telefoon. Dan heeft u het altijd bij de hand, en weet u wat u moet doen.

1. Maak nooit zomaar geld over. Wordt er gevraagd om geld? Denk eerst goed na of dat wel klopt. Twijfelt u? Als u gebeld wordt, hang op. Als u een e-mail of berichtje krijgt, verwijder het. Klik niet op de link. Krijgt u opeens een berichtje via WhatsApp met de vraag om geld? Bijvoorbeeld van uw kind of een vriend. Zorg dat u zeker weet dat het berichtje van uw (klein)kind of vriend(in) komt! Bijvoorbeeld door te bellen. Niet gebeld = geen geld.

2. Geef nooit uw inloggegevens af, zoals een wachtwoord of pincode. Oplichters doen net of ze een bank, computerbedrijf, of gemeente zijn en vragen om uw inloggegevens, zoals uw wachtwoord of pincode. Geef niemand uw inloggegevens. Niet aan de telefoon, niet aan de deur, niet per e-mail, SMS of WhatsApp. Banken bellen u niet om te vragen naar rekeningnummers en inlogcodes, of om ergens in te loggen. Computerbedrijven bellen u niet om u te ‘helpen’ met een probleem op uw computer, door mee te kijken op uw scherm. Alleen oplichters doen dat.

3. Zorg dat uw basisbeveiliging op orde is - Gebruik verschillende, sterke wachtwoorden. Bijvoorbeeld een wachtzin: een zin met 4 woorden van 4 letters is al erg sterk. - Doe je updates. Stel automatische updates op uw computer, telefoon of tablet in - Installeer een virusscanner - Maak regelmatig back-ups - Eerst checken, dan klikken. Klik nooit zomaar op een link

Wilt u meer informatie? Heeft u een Digi-vraag en wilt u iemand daarover spreken? Bel gratis de DigiHulplijn via tel. 0800 1508 (maandag tot vrijdag tussen 09:00 - 17:00 uur).

Meer informatie is te vinden op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl