Middelharnis - Op zaterdag 16 september 2023, om 20:00 uur, geven vader en zoon Paul en Auke Kieviet een uniek concert in de Grote of Sint Michaëlskerk te Middelharnis, op het Leeflang-hoofdorgel, het Fama-koororgel en de Erard-vleugel. "Dit keer geen Bach, maar een Mozart-concert! U bent van harte welkom om te komen luisteren. De toegang is uw gift aan de uitgang." Lees meer >>

Vervolg

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) was zonder twijfel één van de grootste componisten die ooit geleefd hebben. Begonnen als wonderkind, groeide hij uit tot een universeel componist, die in zijn korte leven een gigantische hoeveelheid werken schreef. De kenmerkende “sound” van zijn werken is direct te herkennen.

Mozart schreef helaas bijna geen muziek voor orgel, al liet hij als kind geen gelegenheid onbenut om orgels te bespelen en organisten te ontmoeten. Als tienjarige bespeelde hij het orgel in de Haarlemse Bavo. En toen hij later in Leipzig op het orgel speelde, dacht de cantor van die kerk, Doles (opvolger van Johann Sebastian Bach), dat Bach zelf weer achter de toetsen zat. Geen gering compliment!

Tijdens het concert beluistert u drie indrukwekkende stukken die Mozart in opdracht schreef “für ein Orgelwerk in einer Uhr”: de orgelwerken KV 594, 608 en 616. De zgn. “Flötenuhr” was in die tijd heel populair. Het was een soort klok die op vaste tijden een orgelmelodietje liet horen. Zowel de Adagio, Allegro und Adagio (KV 594) als de grote Fantasie in f (KV 608) gaan de beperkte mogelijkheden van de Flötenuhr verre te boven. Deze stukken behoren tot Mozarts rijpste werken, die hij schreef voor een tentoonstelling in een soort wassen beelden-museum. Van deze stukken bestaan uitstekende versies voor vier handen. Zodoende krijgen ze een tweede leven als orgelwerk.

Veel meer geschikt voor het speeldozen-geluid van de Flötenuhr is het schitterende Andante für eine Walze in eine kleine Orgel (KV 616), een echt Mozartiaans juweel dat fantastisch klinkt op de fluit 4 voet van het koororgel in deze kerk.

De Variationen in C (KV Anh. 171) vormen het tweede deel uit het Kwartet voor fluit, viool, altviool en cello. Jacques van Oortmerssen (1950-2015) bewerkte het voor vier handen. Het eerste deel uit het Strijkkwartet in d kreeg eveneens een versie à quatre mains waarschijnlijk van Muzio Clementi (1752-1832): de Variationen in d (KV 417b). Zowel het koororgel als de vleugel lenen zich hier prima voor.

De Fuga in g (KV 401) is binnen Mozarts oeuvre een opvallend werk: hier heeft de componist goed naar Bach geluisterd. Het resultaat is een grondig uitgewerkte en knappe fuga. Mozart schreef deze in de tijd dat hij – vooral door toedoen van zijn vriend baron Gottfried von Swieten – zich een tijdlang intensief met Bachs fuga’s bezighield.

Nog meer variaties: de beroemde Variationen in A (andante grazioso) voor piano vormen het eerste deel van de Sonate in A (KV 331). Zes uiterst creatieve bewerkingen belichten het bevallige thema op allerlei manieren. Mozart op zijn best!

Vader en zoon Paul en Auke Kieviet vormen al vele jaren een duo. Dat groeide vanzelf, vanuit de orgellessen. Ook nu Auke al een aantal jaren in Apeldoorn en Amsterdam studeert is de muzikale band nog helemaal intact.