Middelharnis - "César Franck en andere componisten staan centraal tijdens het herdenkingsconcert op vleugel en twee orgels" Op zaterdag 2 april 2022, ’s avonds om 20:00 uur, hoopt Paul Kieviet in de Hervormde Kerk te Middelharnis een bijzonder orgelconcert te geven. Een concert waarop muziek is bijeengebracht van orgelcomponisten die in dit jaar 2022 “jubileren”. Lees meer >>

Vervolg

Een concert waarop muziek is bijeengebracht van orgelcomponisten die in dit jaar 2022 “jubileren”. Onbetwist de belangrijkste van hen is César Franck (1822-1890, 200 jaar geleden geboren). Maar er zijn ook anderen. Op die manier ontstaat een uniek concert met veel afwisseling, een fraai geheel van stijlen en klankkleuren, waarbij de Erard-vleugel, het Fama-koororgel en het Leeflang-hoofdorgel alle drie worden ingeschakeld.

César Franck, de negentiende-eeuwse père angelique, zoals hij door zijn leerlingen werd genoemd, werd in 1858 organist aan de Sainte-Clothilde te Parijs. Voor altijd zijn zijn orgelwerken verweven met de eminente orgelbouwkunst van Aristide Cavaillé-Coll. Franck gaf in zijn composities precies aan hoe hij – vanuit dit orgeltype – de registraties wilde hebben. Hij was een van de allergrootste componisten voor orgel: de meest fraaie melodieën, romantische harmonie en invloeden van Bach zijn in zijn muziek tot een indrukwekkende eenheid samengevlochten.

Louis-Claude Daquin (1694-1772, 250 jaar geleden overleden) was een muzikaal wonderkind, die organist werd aan de Parijse Koninklijke kapel. Zijn bekendste orgelwerken zijn de Noëls, speelse variatiereeksen op Kerstliederen. Maar voor klavecimbel schreef hij veel meer.

Johann Adam Reinken (1643-1722, 300 jaar geleden overleden) werd geboren in Deventer en werd later organist aan de Sankt Catharinenkirche in Hamburg. Hij werd één van de belangrijkste componisten van de Noordduitse barok. De jonge Johann Sebastian Bach, als gymnasiumleerling in Lüneburg (1700-1702), reisde regelmatig naar Hamburg om hem te horen improviseren.

Claude Goudimel (1505-1572, 450 jaar geleden overleden) is bekend van zijn prachtige harmonisaties van “onze” Psalmmelodieën. Nog steeds worden deze zettingen door koren over de hele wereld gezongen. Deze hugenoot werd slachtoffer van de vervolging van Franse protestanten (tijdens de Bartholomeüsnacht, Parijs 1572, werden velen van hen gedood).

Cor Kee (1900-1997, 25 jaar geleden overleden) was een invloedrijk organist en improvisator. Zijn stijl ontwikkelde zich van romantisch (onder invloed van Jan Zwart) tot meer hedendaags. Vele toonaangevende organisten zijn door hem gevormd, zoals Piet Kee en Klaas Bolt.

Centraal in dit concert staan twee grote werken van Franck, Deuxième Choral en Troisième Choral. Allebei stammen ze uit zijn laatste levensjaar, 1890. Franck schreef zijn Trois Chorals op verzoek van de Parijse muziekuitgever Durand “in grote stijl”. Als “koraal” staat een door Franck zelf ontworpen melodie in het middelpunt van het werk; dit is de basis van het stuk. Franck toont hier een fabelachtig gevoel voor klankkleur, helemaal vanuit “zijn” orgeltype. Deze uiterst expressieve werken behoren tot de top van de orgelkunst uit de Romantiek.

Totaal anders, maar ook echt Frans, is Le coucou van Daquin, een kort stuk waarin de kenmerkende roep van de koekoek op een humoristische manier steeds terugkomt. De Toccata in G van Reinken is een prachtig voorbeeld van zijn Noordduitse stylus phantasticus, de “fantasierijke stijl”. Bachs klavecimbeltoccata’s dragen duidelijk hoorbaar de sporen van dit stuk. Reinkens Fuga in g is een superlicht stuk met snelle toonherhalingen in het thema. Van Cor Kee klinken Den 77sten Psalm en Den 91sten Psalm, allebei uit de in de jaren-1930 en –1940 geschreven Psalmen voor Orgel. In een heel eigen, vloeiende stijl, weet Kee het karakter van de Psalmen prachtig weer te geven. Elke Psalmbewerking wordt ingeleid door een koraalzetting van Goudimel.

Paul Kieviet (1964) studeerde aan het Rotterdams Conservatorium Orgel (Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus), Kerkmuziek en Theorie der Muziek. In 1985 won hij het Nationaal Orgelconcours in Leiden. Hij is organist in Middelharnis en Sommelsdijk, en bouwde een uitgebreide en bloeiende lespraktijk op. Aan Muziekgebouw Goeree-Overflakkee geeft hij muziektheorie. In zijn concertpraktijk nemen Bachs meesterwerken een centrale plaats in.

U en jij bent van harte welkom!

De toegang is uw gift aan de uitgang.