11 april 2024, Achthuizen - Op dinsdag 9 april gingen leerlingen van groep 6,7 en 8 van ’t Kompas, de Nobelaer, de Achtsprong, de Regenboog en de Hoeksteen op zoek naar de gevaren van (land)bouwverkeer. Dit samen met MBO studenten van de opleiding Groen-, Grond- & Infra van Curio in Breda. Daarnaast leveren lokale ondernemers een machine, om die gevaren dus echt te kunnen laten zien. "Deze dag waren we te gast bij Arjen en Bonita Bevelander, van Tuinderij Bevelander, die hun terrein en kantine ter beschikking stelden." Lees meer >>

Vervolg

“Veilig omgaan met (Land)bouwverkeer” is een project voor leerlingen in het basisonderwijs, waarbij chauffeurs (MBO studenten) van grote (land)bouwvoertuigen voorlichting geven. Dit ter voorbereiding op het fietsen naar de middelbare school, waar de kinderen vaak op polderwegen grote machines tegenkomen.

In het project zijn 4 voertuigen vertegenwoordigd, waarbij er 2 rijdend zijn. Na 10 minuten instructie gaan de leerlingen zelf ervaren hoe het is om op zo’n grote machine te zitten. Ze ervaren waar de dode hoeken zich bevinden, hoe een chauffeur de weggebruikers kan zien en waarvoor de spiegels en camera’s zo belangrijk zijn.

De machines die we inzetten hebben alle 4 eigen specifieke eigenschappen en gevaren. Zo hebben we een grote zelfrijdende machine. In dit geval een zelfrijdende aardappelrooier van Loonbedrijf van Rossum. Deze machine is in massa enorm zwaar en groot, waardoor het zicht van de chauffeur zeer beperkt is. Het is een hele beleving om de trap op te klimmen en het zicht vanuit de cabine te ervaren. Klasgenootjes lopen om de machine heen en ontdekken op welke plek ze het beste kunnen gaan fietsen zodat de chauffeur hen ziet.

Daarnaast was er een trekker met een ploeg van SVZ. De ploeg hangt in de hefinrichting en zwenkt uit. Als je daar vlak achter fietst als de trekker een bocht maakt, kun je zomaar omver geslingerd worden door de ploeg. Dit laten we zien in een rijdende opdracht, waarbij pop Bumpy op een niet zo handige plek staat. Bij deze opdracht mag telkens 1 leerling mee rijden, om zo ook te ervaren dat je niks voelt of hoort als je iets omver rijdt als chauffeur.

Ook hadden we een tractor met aanhangwagen, in dit geval een trekker met regenhaspel van Tuinderij Bevelander. De massa van deze combinatie is zwaar, de remweg lang. Ook de dode hoeken zijn hier lang, want achter de aanhanger ziet de chauffeur niks. De kinderen ontdekken dat ze wel 25 meter afstand moeten houden om uit de dode hoek van de chauffeur te raken. In plaats van een regenhaspel kun je hierbij ook denken aan een kipper vol aardappelen.

Als 4e machine hadden we een trekker met tulpenkopper (breed werktuig, vaak met scherpe, uitstekende delen) van Firma Korteweg. Als je op een polderweg fietst en er komt een trekker met breed werktuig aan, kan die niet passeren. De trekker kan meestal niet de berm in, vanwege het gewicht van de combinatie. We leren de kinderen dan in een (denkbeeldige) dam of inham te gaan staan en de trekker te laten passeren. Even zwaaien als de trekker passeert, zodat je zeker weet dat de chauffeur je gezien hebt en je kunt weer verder. Deze opdracht voeren we ook rijdend uit, waarbij 2 leerlingen vooruit fietsen en 1 leerling mag meerijden.

Bij alle opdrachten leren we de kinderen het “zie je mij, zie ik jou” principe. De chauffeur kan jou alleen maar zien, als je hem ook ziet in de spiegels.

Na een uurtje praktijk gaan de leerlingen terug naar binnen voor de theoretische evaluatie. Onder het genot van een pakje drinken delen ze hun ervaringen en gaan ze vol nieuwe inzichten en kennis van gevaren huiswaarts.

Het project is een project van Cumela Nederland, branchevereniging van Groen-, Grond- & Infra bedrijven in Nederland. De opdrachtgever is de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid Goeree-Overflakkee.

In de RPV-GO werken gemeente Goeree-Overflakkee, waterschap Hollandse Delta, het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland, de politie, het Openbaar Ministerie, Veilig Verkeer Nederland, provincie Zuid-Holland en Rijkswaterstaat samen. Het project wordt uitgevoerd door Agrolin. We proberen het project 3 jaarlijks te laten terugkeren in 3 verschillende regio’s op het eiland.

Tekst: Agrolin Advies & Service, foto's: Tuinderij Bevelander