December 2022, Regio - Rijkswaterstaat: "In twee enorme productiehallen in Krimpen aan den IJssel maken we de nieuwe brugklep van de Haringvlietbrug. Deze bestaat uit drie stalen delen: het rijdek, de staartstukken en de ballastkist. Het rijdek is 26 meter breed en 38 meter lang en weegt 700.000 kg. Over dit deel rijdt straks het verkeer." Lees meer >>

Staartstukken met draaipunten

Aan het rijdek komen de staartstukken met de draaipunten van de brug. Ze vormen de verbinding tussen het rijdek en de ballastkist. Deze maken we vast aan het uiteinde van de brug.

De ballastkist weegt 300.000 kg en daar plaatsen we nog eens 850.000 kg ballast (beton en staal) in. Deze komt onder het wegdek, in de kelder van de brug. Het rijdek en de ballastkist zijn als een weegschaal met elkaar in evenwicht. Zo kost het minder energie om de brug te openen en te sluiten.

- Elke week zijn lassers zo’n 2500 uur aan het werk om alle losse platen met elkaar te verbinden 2500 uur laswerk in een week -

De verschillende onderdelen van de brugklep hebben we gemaakt van staal. Hollandia heeft deze zomer enorme staalplaten ontvangen. Elke week zijn lassers zo’n 2500 uur aan het werk om alle losse platen met elkaar te verbinden. Dat is echt vakwerk, want alle materialen lassen we tot op de millimeter nauwkeurig.

Begin 2023 maken we de staartstukken aan het rijdek. Daarna gaat het brugdek binnen ons project op transport naar de hal waar we de ballastkist maken. Een afstand van een paar honderd meter.

Een kraanschip hijst het dek op een ponton. Daarna varen we het dek naar de andere kant van het terrein. Vanaf daar rijden we het dek een andere hal in. Dit doen we met speciale zwaartransporttrailers met 56 assen. In deze hal vindt straks de conservering plaats.

Aan de staartstukken komt de ballastkist. Die bestaat uit verschillende vakken die we met zwaar materiaal vullen. Voor een deel is dat vast beton dat we storten. Het andere deel is de regelballast, waarmee we precies het juiste gewicht halen.

12.500 stalen staven plaatsen we hiervoor met de hand. Deze staven wegen 20 kg. Wanneer we de ballastkist vastmaken, is de brugklep 1 geheel. Hierna krijgt het staal een beschermende laag. Zo beschermen we de brugklep tegen de invloeden van het weer. Als we de aandrijfmotoren achter op de ballastkist vastmaken, is het dek klaar voor transport naar het Haringvliet. Hier hijsen we het dek opnieuw in.

Foto's (@Rijkswaterstaat)

Foto 1: Rijdek in aanbouw

Foto 2: Staartstuk met draaipunten

Foto 3: Een kijkje in één van de compartimenten van de ballastkist

Tekst Rijksoverheid.nl