19 maart 2022, Landelijk - De kottervisserij kampt met ongekend hoge brandstofkosten waardoor het voor velen niet langer rendabel is om te vissen. Tenzij er een oplossing komt, zullen veel kotters de komende tijd voor de kant worden gehouden waardoor de aanvoer van verse visserijproducten sterk daalt. "In een paar weken tijd is de prijs van gasolie meer dan verdubbeld als gevolg van paniek op de energiemarkt die ontstaan is door de oorlog in Oekraïne." Lees meer >>

Vervolg

De Nederlandse producentenorganisaties (PO’s) en de gemeente Urk hebben deze week een brief aan minister Staghouwer (LNV) gestuurd waarin ze vragen om compensatie voor de gestegen brandstofkosten. Het pleidooi van de visserijsector wordt ondersteund door de Nederlandse Europarlementariërs die naast compensatie voor gestegen gasolieprijs ook pleiten voor het weer toestaan van de pulsvisserij; een structurele besparing van 50% op gasolie. Op Europees niveau pleiten ook de visserijorganisaties (Europêche) en producentenorganisaties (EAPO), waar de Nederlandse Vissersbond en PO Delta Zuid in vertegenwoordigd zijn, in een brief aan de Europese Commissie voor snelle steun aan de vloot om de voedselbeschikbaarheid te garanderen. Deze week vinden er ook gesprekken binnen de Nederlandse visserijketen plaats om de markt van verse vis, schaal- en schelpdieren uit de Noordzee en aangrenzende wateren te kunnen blijven voorzien. Een eerste gesprek met het ministerie van LNV staat vrijdagmiddag 11 maart 2022 gepland.

Voedselzekerheid

De oorlog in de Oekraïne en de sancties tegen Rusland en Wit-Rusland leiden tot verschuivingen in de balans op de wereldmarkt voor energie en voedsel. De Nederlandse vissers spelen samen met de boeren en tuinders een belangrijke rol in het voorzien in de voedselzekerheid in Europa en daarbuiten. De brandstofprijs die vissers moeten betalen is gestegen naar ruim € 1,05 per liter, voor het merendeel ruim het dubbele wat voor een rendabele visserij nodig is. Het gevolg is dat schepen voor de kant worden gehouden en dat de aanvoer van vis, schaal- en schelpdieren tot stilstand komt. Dat is niet alleen pijnlijk voor de gehele visserijketen maar ook voor de consument; voedselzekerheid komt in de knel. En dat is nu juist een doelstelling van zowel de Wereld Voedselorganisatie (FAO) en de Europese Unie (EU).

Brandstof compensatie

De Nederlandse kottervisserij kan in de huidige crisis wel zorgen voor voedselzekerheid maar dan moeten er op korte termijn (acuut) wel maatregelen worden getroffen zodat de schepen rendabel kunnen vissen. Op woensdagmiddag 9 maart is er door de kotter PO’s in samenwerking met de Gemeente Urk een gezamenlijk persbericht verstuurd wat u hier kunt vinden. De Nederlandse overheid is gevraagd om compensatie voor de gestegen brandstofkosten te regelen. Aan de Europese Commissie is door de Nederlandse Europarlementariërs gevraagd om dit te ondersteunen en ook de puls visserij weer mogelijk te maken waarmee direct 50% in brandstofverbruik kan worden bespaard in de visserij op platvis (tong). Ook binnen de visserijketen wordt er door de Nederlandse PO’s, de afslagen en de handel- en verwerking vergaderd over het compenseren van de vissers voor de gestegen gasoliekosten. Dat het niet eenvoudig is om compensatie te regelen is wel duidelijk maar er wordt met man en macht aan gewerkt om de kottervloot aan het vissen te houden.

Voor meer informatie

Contact opnemen met het Team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid, vragen naar Johan Nooitgedagt en Durk van Tuinen, T 0527-698151 of secetariaat@vissersbond.nl.