Het geven van relatiegeschenken zoals kerstpakketten is een goede manier om aan werknemers of bedrijfsrelaties te laten zien dat ze gewaardeerd worden. Relatiegeschenken zijn een heuse marketingtool geworden. Niet zo gek, want ze wekken een positieve associatie op bij de ontvanger. Daarnaast kunnen relatiegeschenken merkherkenning vergroten, en zorgen ze voor positieve mond-tot-mond reclame. Er zijn uiteraard verschillende soorten relatiegeschenken die op verschillende momenten ingezet kunnen worden. Lees hieronder verder.

Kerstpakketten
Misschien wel het bekendste relatiegeschenk is het kerstpakket. Elke werknemer verwacht inmiddels een presentje met de feestdagen en het is de taak van de werkgever om ieder jaar met een verrassend idee te komen. Vroeger bestond een kerstpakket vrijwel standaard uit een doos met lekkers. Dit wordt nog steeds erg gewaardeerd, maar er zijn tegenwoordig ook genoeg bedrijven die het anders doen. Het zelf samenstellen van een kerstpakken wordt steeds populairder. Bedrijven als kerstpakkettenplaza bieden de mogelijkheid om zelf een pakket met producten samen te stellen, maar ook het geven van ‘belevingspakketten’ behoort tot de mogelijkheden. Steeds meer mensen vinden een gezonde leefstijl belangrijk, en lang niet iedereen zit dus te wachten op een kerstpakket vol dikmakers. Met belevingspakketten kunnen werkgevers bijvoorbeeld een dagje wellness of een proefabonnement bij de sportschool cadeau doen.

Relatiemanagement
Niet alleen werknemers vinden het leuk om een geschenk te krijgen. Ook andere bedrijfsrelaties kunnen een geschenk over het algemeen wel waarderen. Er zijn zelfs hele modellen opgesteld die aangeven welk geschenk past bij welke gelegenheid.
Als je bedrijf een goede samenwerking heeft genoten met een andere partij, dan kan een bedankje als een goede afsluiting dienen. Op deze manier denkt de relatie met een positief gevoel terug aan de samenwerking, en is de kans dus groter dat hij in de toekomst wederom een beroep zal doen op je bedrijf.
Daarnaast kan een relatiegeschenk een uitstekend middel zijn om een nieuw product te introduceren. Geef je bedrijfsrelaties een gratis sample, en wie weet stromen de bestellingen wel binnen!

Bonussen en bedankjes
Natuurlijk hoef je niet te wachten tot kerst om je personeel te laten weten dat je ze waardeert. Werknemers die al jarenlang in dienst zijn verdienen immers best eens een presentje, en ook goede prestaties zijn het belonen waard. Hierbij kan je denken aan bonussen, maar ook geschenken en bedrijfsuitjes worden doorgaans zeer gewaardeerd.