Regio - Tegenwoordig kan vrijwel geen bedrijf meer zonder het marketingkanaal internet. Dit kanaal is zowel belangrijk voor bestaande bedrijven als beginnende ondernemers. Verschillende zaken zijn van belang bij online marketing. Vindbaarheid op Google is één van de belangrijkste punten. Daarom mag een eigen website ook niet ontbreken. Lees hieronder meer.

1. Website vindbaar maken
De meest bekende weg om op een website terecht te komen is via zoekmachines zoals Google. Om goed gevonden te kunnen worden op deze zoekmachines kan er gebruik gemaakt worden van verschillende methodes. Deze methodes kunnen gratis resultaten zijn (SEO) of betaalbaar door middel van advertenties (SEA). Belangrijk is om uit te zoeken welke methode het meest effectief is. Ondernemers kunnen de online marketing uitbesteden aan een externe partij. Hierdoor kunnen de ondernemers zich focussen op andere belangrijke zaken.

2. Wat onderscheid jou van de rest
De eerste indruk van een website is het belangrijkste voor de bezoeker. Binnen een aantal seconden zal de bezoeker geïnteresseerd zijn of niet. Zorg ervoor dat iedere bezoeker meteen een duidelijk beeld heeft over waar de website overgaat en wat zij kunnen verwachten

3. Vindbaarheid
Naast dat het voor de bezoekers belangrijk is om te zien waar de website overgaat, is het ook voor zoekmachines als Google relevant. De techniek die gebruikt wordt om deze relevantie met Google te maken wordt SEO genoemd. Deze techniek maakt gebruik van veel verschillende technische aspecten. De belangrijkste punten zijn: Duidelijke URL’s, originele/beschrijvende titels en originele webteksten met een waarde voor de bezoeker. Vaak komt het in de praktijk voor dat ondernemers niet beschikken over de kennis om zelf de SEO techniek toe te passen. Het kan zeer gunstig uitpakken om de SEO uit te besteden, professionals leveren meer bezoekers op en de ondernemer kan zich blijven focussen op andere zaken.

4. Campagnes
Als de website eenmaal online aanwezig is en de content er staat, dan wordt het tijd voor nieuwe campagnes. Er kan gebruikt gemaakt worden van verschillende campagnes. Eén voorbeeld van een kanaal wat je hiervoor kan inzetten is email marketing. E mailadressen zijn gemakkelijk te verkrijgen, dit kan mede door het opstarten van een nieuwsbrief die bezoekers automatisch binnen krijgen. Een andere methode is de verzameling van informatie. Als bezoekers gevraagd wordt om meer informatie vast te leggen over hun gedrag op internet, dan kan deze informatie gebruikt worden om meer inzicht te krijgen in de behoefte van de bezoekers.