Landelijk - Een flyer is een folder van papier die een kleinere omvang heeft dan bijvoorbeeld posters of folders. Flyers zijn bedoeld om uit te delen op bijvoorbeeld een beurs, aan langslopend publiek of om op een strategische plek neer te leggen, zodat bezoekers, geïnteresseerden of passanten een flyer kunnen meenemen. Door te flyeren kun je snel diverse doelgroepen bereiken. Hoe kun je flyers gebruiken om voor jouw bedrijf reclame te genereren? Met onderstaande tips kun jij een goede flyer ontwikkelen om in te zetten als marketingmiddel. Lees hieronder verder.

Voordelen van de flyer
Eerste iets over de voordelen van de flyer. Een pluspunt van deze manier van reclame maken is dat een deel van jouw flyervoorraad in goede handen beland en regelmatig verder wordt doorgegeven. Niet iedereen houdt de flyer, maar wel een deel van de mensen. In de tweede plaats is een voordeel van flyerverspreiding het feit dat deze manier van marketing erg voordelig is. Hoe meer flyerpapier je laat drukken, hoe voordelig de stukprijs is. En ten slotte heb je qua ontwerp helemaal zelf de keuze hoe je jouw flyers vormgeeft.

Stem jouw flyer goed af op de doelgroep
Een van de belangrijkste aandachtspunten als je flyers ontwerpt, is goed in beeld te hebben hoe jouw doelgroep eruit ziet en hoe je daar met jouw ontwerp en boodschap optimaal rekening mee kunt houden. Verdiep je in doelgroep en omschrijf jouw doelgroep helder in een of twee zinnen. En richt jouw flyerboodschap tekstueel en visueel op die specifieke groep mensen.

Ook vormgeving en formaat cruciaal
Mensen die een flyer in de handen gedrukt krijgen, beslissen in een paar seconden of de flyer ze aanspreekt of niet. Om die reden zijn het formaat en de vormgeving van jouw reclame flyer van groot belang. Kies daarom voor een vorm die je elders niet ziet. Leuk is bijvoorbeeld, als je een patatzaak of friettent hebt, een flyer te maken die je kunt omvouwen tot frietzak en waarmee jouw doelgroep een portie gratis frites kan ophalen. Of geef een flyer in de vorm van een gave auto als je een garagebedrijf of autoverkoper wilt promoten.

Houd de hoeveelheid tekst beperkt
Een flyer die volgepropt is met tekst, gooien ontvangers doorgaans snel weg. Ze hebben doorgaans geen zin om een lang verhaal te lezen, maar willen snel en kort geïnformeerd worden. Vergroot daarbij gunstige prijzen en aanbiedingen uit, want daar is de gemiddelde Nederlander gevoelig voor!