19 oktober 2018, Regio - Het provinciehuis van Zuid-Holland in Den Haag werd deze week getransformeerd tot Provinciehoeve. De grootste boerderij van Zuid-Holland. Tijdens de Oogstdag, die vandaag plaatsvond, kwamen voedselmakers, beleidsmakers én consumenten uit de regio er samen om te spreken over innovaties in landbouw en stappen te zetten in het verder afbreken en ombuigen van de voedselketen. Met als doel: gezond, duurzaam en betaalbaar eten voor iedereen. Lees hieronder meer.

Bij de opening van de Oogstdag kreeg gedeputeerde Han Weber het allereerste, 100% Zuid-Hollandse brood overhandigd. Gemaakt van Zuid-Hollands graan, in de buurt gebakken en gemalen. “Het brood is een prachtig voorbeeld van waar Zuid-Holland toe in staat is”, laat Han Weber weten. “Zuid-Holland is voedingsbodem van vele soorten groeten, fruit, aardappelen, granen, eieren, vlees en zuivel. Als we daar meer zelf van eten, in plaats van de producten te exporteren, maken we de CO2-‘food’print aanzienlijk kleiner. Ook levert het een eerlijkere prijs op voor de producent, die daardoor kan investeren in duurzaamheid. Sterkere lokale voedselketens verstevigen de toekomst van de sector, het milieu en de band tussen boer en burger.”

Consument wil meer van eigen bodem
Wat van ver komt is lekker … Maar eten van eigen bodem is nóg lekkerder. Dat consumenten er zo over denken bleek wel tijdens de drukbezochte Oogstmarkt die gisteren op het binnenplein van het provinciehuis georganiseerd werd. Consumenten konden er niet alleen kennismaken met nieuwe producten, maar ook met de makers ervan. Bezoeker Simone uit Den Haag: “Prachtig waar ze in onze provincie mee bezig zijn. Deze Oogstmarkt staat bol van kennis, innovatie en smaak. Het is heel interessant om te horen waar deze boeren mee bezig zijn, hoe producten op mijn bord komen. Ik waardeer mijn eten nu nog meer en wil zeker vaker van eigen bodem eten.”

Doorpakken
Op veel plekken in Zuid-Holland werken voedselpioniers al aan innovatieve landbouw en afzet via korte ketens. “Nu is het tijd om door te pakken”, vertelt Drees Peter van den Bosch, voorzitter van voedselpioniersnetwerk Voedselfamilies. “Tijdens de Oogstdag hebben we vastgesteld wat daarvoor nodig is en een plan de campagne voor de komende jaren gemaakt. Makers zijn er klaar voor, consumenten hebben er behoefte aan en Zuid-Holland heeft het in zich”. Aan het einde van de Oogstdag overhandigde Drees Peter het plan de campagne, het manifest van de Voedselfamilies, aan D66 kamerlid Tjeerd de Groot. Focuspunten in het manifest zijn onder andere eerlijke prijzen voor boeren door het creëren van nieuwe verdienmodellen waarbij een gezonde bodem het uitgangspunt is.