Landelijk - De uitkomst uit het Europese puls-triloog nadert. Om de pers de gelegenheid te geven om zich voor te bereiden op deze uitkomst en de ernst van mogelijke situaties te schetsen, organiseerden de Nederlandse Vissersbond en VisNed samen met pulsvissers afgelopen vrijdag een persreis op pulskotter OD-17. Vanuit Scheveningen meerde de OD-17 rond het middaguur af... lees hieronder meer.

Geen geheimen

Vanuit Scheveningen meerde de OD-17 rond het middaguur af. Aan boord meer dan zeventien perslieden van onder andere de Telegraaf, SBS (Hart van Nederland), Volkskrant, Financieel Dagblad en ZDF die van schipper Kees Akershoek –indien veilig- vrij rond mochten lopen over de pulskotter. “Ik heb geen geheimen, jullie mogen van mij alles zien”, zei Akershoek tijdens het stomen.

In gesprek

Op het dek kon de pers in gesprek gaan met pulsvissers Dirk Kraak (BRA 7), Simon Ras (H 225), Bram Tanis (GO-37), Pieter Sperling (OD-6), afgevaardigden van de visserijorganisaties, zoals Durk van Tuinen (Nederlandse Vissersbond), Anton Dekker (Jaczon / Nederlandse Vissersbond), David Ras (VisNed) en Nathanaël Middelkoop (VisNed) en Marijke Boonstra (Stichting de Noordzee).

Trek met het pulstuig

Onder toeziend oog van de pers werden de pulsnetten door de zeskoppige bemanning overboord gezet. Na een korte trek van 30 minuten werd er gehaald en kon de vangst worden verwerkt. “Met deze persreis willen we open en transparant zijn over pulsvisserij. Door het laten zien van een trek en de bijbehorende vangst kan pers met eigen ogen zien hoe levendig en van goede kwaliteit de vangst aan boord komt. En niet dat de vangst, zoals bijvoorbeeld BLOOM beweert, zweren of andere beschadigingen krijgt door toedoen van het pulstuig.”

Toekomst van pulsvisserij

Of de pulsvissers nog lang gebruik mogen maken van hun ontheffing, zal aankomende periode duidelijk worden. Een uitslag waarvoor de pulsvissers hun adem inhouden. “We hebben ontzettend hard gestreden voor het behoud van het pulstuig, geïnvesteerd en onderzoek gedaan, maar de geluiden in de wandelgangen zijn beangstigend”, vertelt Van Tuinen. “Er staat veel op het spel. Nederland heeft op volledig goedgekeurde wijze 84 ontheffingen verkregen wat betekent dat er per kotter een investering van 300.000 tot 500.000 euro is gedaan. Als het aantal ontheffingen wordt teruggebracht, dan ziet de toekomst van een groot deel van de vloot er somber uit en worden de behaalde ecologische voordelen teniet gedaan.”

Bron Vissersbond.nl