Goeree-Overflakkee - Provincie Zuid-Holland investeert in infrastructuur om de best bereikbare provincie te worden. Op Goeree-Overflakkee gaat de provincie in samenwerking met de gemeente en belanghebbenden naast groot onderhoud van de N215 hier ook diverse verbeteringen realiseren zoals aanleg van parallelwegen, (turbo)rotondes en fietstunnels. Hiermee wordt zowel de verkeersveiligheid als de verkeersdoorstroming verbeterd. Dit is zeer belangrijk voor leefbaarheid en bereikbaarheid van ons eiland. Op woensdagmorgen 14 februari 2018 was er de symbolische starthandeling van het project ‘Omleiding Melissant Dirksland’. Lees hieronder de uitleg van de gedeputeerde van de Provincie en de projectleider.

Op 14 februari werden met gedeputeerde van Provincie Zuid-Holland Floor Vermeulen en wethouder Financiën, Verkeer en Vervoer van Goeree-Overflakkee, Peter Feller en een aantal genodigden, de infrastructurele projecten bezichtigd en vond de symbolische starthandeling van het project ‘Omleiding Melissant Dirksland’, bij de rotonde aan de Plaatweg bij Melissant plaats. Tijdens een busrit langs de dorpen Nieuwe-Tonge, Middelharnis, Dirksland en Melissant werden de projecten toegelicht door Floor Vermeulen en projectleider Erik Bos. Erik was 7 jaar geleden ook aanwezig op een informatie-avond in De Schakel te Dirksland (15 maart 2011). De provincie Zuid-Holland organiseerde toen een informatieavond over de plannen om de N215 ter hoogte van Melissant gedeeltelijk om te leggen. De oplevering van alle werkzaamheden zal in 2020 zijn, aldus de Provincie Zuid-Holland.

N215 Dirksland-Oude-Tonge

Als wegbeheerder vindt de provincie het belangrijk dat het verkeer vlot en veilig over de provinciale wegen kunnen rijden. Door toenemend verkeer, vooral in de spits, ontstaan er verkeersonveilige situaties op de N215 tussen Dirksland en Oude-Tonge. Het verkeer loopt tijdens de spits vertraging op. Om de verkeersveiligheid en de doorstroming op dit gedeelte van de N215 te verbeteren, heeft de provincie samen met gemeente Goeree-Overflakkee en het waterschap Noord Delta een ontwerp ontwikkeld. Dit omvat het reguliere asfaltonderhoud en de aanleg van 2 turborotondes, 2 fietstunnels en een ongelijkvloerse kruising. Het aantal aansluitingen op de N215 wordt bovendien teruggebracht.

Gedeputeerde Zuid-Holland aan het woord

Floor Vermeulen: "Jullie gemeente is ontzettend belangrijk voor de provincie omdat we hier heel samenwerken met elkaar. En dan heb ik het niet alleen over onderwerpen zoals energie en duurzaamheid, waarbij we samenwerken, maar niet in de laatste plaats ook op het gebied van verkeer en vervoer. Dan hebben we samen al echt een aantal hele mooie resultaten bereikt. Eerder met Marnix Trouwborst, maar ook met Peter Feller hebben we de afspraak gemaakt dat als we dit project zijn begonnen (en dat is gebeurd op 8 februari), we hier wel echt even bij stil willen staan. Een moment waarop we graag laten zien wat we verder nog allemaal met elkaar gaan doen.

Er zijn eigenlijk drie dingen op het gebied van verkeer en vervoer die ik er even uit wil lichten. De provincie Zuid-Holland werkt samen met gemeente Goeree-Overflakkee; Allereerst aan de doorgaande wegen op het eiland. We zijn ook met een heel breed onderzoek bezig naar de hele verbinding tussen Rotterdam en Antwerpen, omdat wij denken dat er naar de verbinding tussen die twee havengebieden (en Goeree-Overflakkee is onderdeel van die Delta) echt goed gekeken moet worden. Dat doen we samen met Brabant, Zeeland en Vlaanderen. Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft ook gezegd dat het belangrijk is dat we hier onderzoek naar doen. Ons afvragen: wat zijn de kansen, de mogelijkheden en de noodzakelijke investeringen voor de toekomst in die doorgaande verbindingen. Zoals bijvoorbeeld investeren in de A29 of gaan we investeren in de dammen-route bijvoorbeeld, omdat de capaciteit daar onvoldoende is. Maar we kijken ook naar vervoer over water en bijvoorbeeld de buisleidingen die tussen Antwerpen en Rotterdam lopen. Ook wat onder de grond gebeurd is ook van groot belang. Jullie gemeente Goeree-Overflakkee praat daar vol in mee, denk aan de afgelopen conferentie die gehouden werd. Daarvan hebben we de resultaten ook al aan de nieuwe minister gepresenteerd.

De tweede belangrijke stap die we afgelopen tijd met elkaar gezet hebben, gaat over de N59. Met deze weg zijn we al jaren bezig om het rijk te overtuigen dat hier echt iets moet gebeuren. Waar gemeente en provincie ook fors geld op tafel leggen. Provinciale Staten hebben al vier/vijf jaar gelden gezegd dat ze hier tien miljoen voor uittrekken. We hebben het rijk nu wel zover dat ze afspraken met ons willen maken (en dat ligt ook echt vast in de afsprakenlijst, niet onbelangrijk!) over hoe de N59 aan te pakken. We zijn nu aan het uitwerken wat we, op basis van de plannen die er nu liggen, precies gaan doen. Maar dan zijn we er nog niet, want we hebben ook nog de provinciale wegen. De wegen waar R-Net bijvoorbeeld overheen rijdt en met succes hier op Goeree-Overflakkee. We zijn onze bustocht gestart bij het voormalig tramstation in Nieuwe-Tonge, bij café De Tram, waar ook een bushalte van R-Net staat. Deze bussen zijn hier een aantal jaren geleden gaan rijden en dat is echt heel succesvol te noemen. Er gaan meer reizigers mee met het OV (ook omdat het economisch beter gaat), mede door het concept van R-Net. Ze zijn in de provincie Zuid-Holland voor het eerst gaan rijden op Goeree-Overflakkee, dat moeten we ons beseffen. Het eerste succes is hier geboekt en we rollen dit in de rest van de provincie nu ook uit.

De wegen die we aanpakken op Goeree-Overflakkee, ik heb het over de twee grote projecten: de N215 en de N59, zijn van groot belang. Voor de verkeersveiligheid, de doorstroming (we leggen parallelwegen aan), maar ook financieel zijn dit geen kleine projecten. Het project wat nu gestart is kost de Provincie zo'n 15,5 miljoen, het project wat in 2019 bij Middelharnis start kost zo'n 25,5 miljoen en uw gemeente betaald daar ook fors aan mee. Dat zijn enorme bedragen, maar niet zonder reden. We hebben het over kostbare projecten zoals rotondes, die moeten worden "opgetild", omdat er fietstunnels onderdoor moeten en ze niet verplaatst kunnen worden. Enorme projecten dus."

Projectleider aan het woord

Projectleider Erik Bos: "Bij Dirksland gaan we groot onderhoud uitvoeren, maar ook een aantal verbeteringen toepassen, in verbad met de verkeersveiligheid en met name bij Nieuwe-Tonge gaan we ook interessante dingen doen. We gaan de Molendijk afsluiten van de N215 en op die plaats wordt een fietstunnel gerealiseerd. Dan is er geen ruimte meer voor ander verkeer op de Molendijk, deze dijk bleek ook ongeschikt als toegangsweg naar het dorp. In de toekomst zal al het verkeer daar over de Oudelandsedijk gaan. Dit is wel een geschikte en grote dijk en we gaan op een mooie manier gebruikmaken van het hoogteverschil. Deze dijk wordt gebruikt als toegangsweg voor alle verkeer van en naar Nieuwe-Tonge. Om dit goed te faciliteren en ook het landbouwverkeer te laten kruisen daar, zullen we op deze plaats een compacte, ongelijkvloerse kruising realiseren. Dit betekent dat de Oudelandsedijk in stand blijft, zodat je hier overheen kunt blijven rijden en dat de N215 hier onderdoor gaat lopen. Er komen op-en afritten, zodat het verkeer veilig de oversteek maken kan. Dat geldt ook voor fietsers en landbouwverkeer. Een nieuwe betere toegang tot het dorp Nieuwe-Tonge dus en we zullen ook op de Oudelandsedijk richting het centrum een extra ontsluitingsweg realiseren. Dit doen we samen met de gemeente Goeree-Overflakkee, om te zorgen dat het verkeer zich beter spreidt binnen de kern van Nieuwe-Tonge.

Recent is hierover ook het uitvoeringsbesluit genomen binnen Provinciale Staten. Dat betekent heel wat, namelijk dat er geld beschikbaar wordt gesteld en daar zijn we uiteraard heel blij mee. Ik heb ook gemerkt dat alle volksvertegenwoordigers volledig achter dit project staan en willen dat dit snel wordt uitgevoerd. In de volgende fase hebben we het over de grondverwerving. Altijd een interessant onderwerp en delicaat en we proberen dat zo snel mogelijk af te ronden.

Ten zuiden, aan de andere kant van het tankstation te Nieuwe-Tonge maken we een turborotonde (dubbele rotonde). Deze heet turborotonde De Tram en zal fungeren als aansluiting van het bedrijventerrein op de N215. Zo kun je ook op de parallelweg komen om in diverse richting te rijden.

Ook worden er langs de N215 nieuwe R-Net haltes gemaakt. Er komen extra busvoorzieningen en fietsenstallingen, zodat het openbaar vervoer gemakkelijk en gestimuleerd wordt."

Bos: "De Eerste Groeneweg, de Tweede Groeneweg, de Maaijgroversweg en de Tonisseweg gaan aansluiten op de parallelweg langs de N215. Een aantal van de zijwegen, die nu op de hoofdrijbaan zijn aangesloten, zullen worden afgesloten van de hoofdrijbaan. Deze zullen op een paar geconcentreerde punten de N215 op kunnen. Dan heeft te maken met verkeersveiligheid. Bij de Vroonweg is er een mogelijkheid om op de N215 te komen en bij de Tram komt een nieuwe rotonde als mogelijkheid op de N215 te komen en bij de rotonde van Middelharnis. Dat betekent wel dat er wat meer verkeer op de parallelweg zal gaan rijden. Hier is onderzoek naar gedaan. Hieruit bleek dat het nodig is, op het deel tussen Nieuwe-Tonge en Middelharnis, de parallelweg te verbreden om alle verkeersstromen op een veilige manier in goede banen te leiden. Het andere wegdeel van Middelharnis richting Nieuwe-Tonge, blijft even breed."

Middelharnis

Door een te kleine capaciteit van de huidige rotonde bij Middelharnis kan het verkeer tijdens de spits niet vlot doorrijden. Het plan is om de huidige enkelstrooksrotonde om te bouwen naar een meerstrooksrotonde (een zogenoemde turborotonde). Ook wordt een fietstunnel aangelegd.

MER en Bestemmingsplan

De effecten van de omlegging op verkeer en milieu zijn onderzocht in een zogenoemde m.e.r.-procedure. De resultaten van het onderzoek zijn opgenomen in een milieueffectrapport (MER). De gemeente Goeree-Overflakkee heeft de MER en het bestemmingsplan aangepast en onherroepelijk vastgesteld.