Stellendam - Nadat twee jaar geleden Scheepswerf en Machinefabriek Padmos te Stellendam de prestigieuze prijs ‘Schip van het Jaar’ won met het door haar ontworpen en gebouwde visserschip MDV-1, volgden al gauw meer opdrachten om schepen volgens dit concept te bouwen. Momenteel liggen het vierde en vijfde schip die het revolutionaire ontwerp van de MDV-1 kregen in het dok bij Padmos, om afgebouwd te worden, en afgelopen vrijdag 2 november 2018 werd in de Eemhaven te Rotterdam het casco van nummer zes te water gelaten, bij Casco- en Sectiebouw Rotterdam. Lees hieronder meer.

Ook het zojuist te water gelaten schip kenmerkt zich door de bijzonder vormgegeven romp, waardoor de MDV-1 twee jaar geleden internationaal de aandacht op zich vestigde. Samen met het schip dat in Stellendam al wordt afgebouwd, wordt ook het vaartuig dat vrijdag te water ging gebouwd in opdracht van een Frans vissersbedrijf. In Frankrijk zal het schip worden ingezet voor flyshoot- en twinrigvisserij. Na de MDV-1 heeft Padmos voor de Franse visserij nóg zeven opdrachten gehad voor de bouw van dit futuristische kottermodel. Door de vormgeving van de romp kan aanzienlijk op brandstof worden bespaard en heeft het schip een minimale weerstand en een grote trekkracht. Voor de voortstuwing wordt het bijna 22 meter lange en bijna 8 meter brede vaartuig voorzien van een 940 pk sterke hoofdmotor en een 2,5 meter grote schroef. De totale bouwtijd duurt zo’n tien maanden.

Het casco dat vorige week te water werd gelaten zal naar verwachting eind april volgend jaar worden opgeleverd. Toch was de opdrachtgever alvast naar Nederland gekomen om getuige te zijn van hoe één van zijn nieuwe schepen de assemblagehal van CSR verliet. Met behulp van twee telescoopkranen werd de stalen kolos vanaf de wal de Eemhaven in gelaten. Op het moment dat het ’t water raakte, schalden de scheepshoorns van één van de sleepboten die gereedlagen om het casco dezelfde dag nog naar de Stellendamse haven te slepen, voor de verdere afbouw bij Padmos.

Dit bedrijf hecht eraan om hierbij zo veel mogelijk gebruik te maken van lokale ondernemers, dit vanuit de gedachte elkaar te versterken en in stand te houden. Ook de werknemers van Padmos komen zo veel mogelijk van de eilanden of net daarbuiten en gedreven door de eilandmentaliteit zetten ze met elkaar de schouders onder het bedrijf en onder de op en top Hollandse scheepsbouw die hier plaatsvindt. Tot medio 2021 liggen er de nodige nieuwbouwprojecten in het verschiet, waarom naar verwachting het personeelsbestand weer uit zal breiden.