Den Bommel - De provincie Zuid-Holland bouwt de huidige kruising van de N498 met de Schaapsweg nabij busstation Den Bommel om tot een innovatieve rotonde, met een groot insectenhotel in de vorm van een tram in het midden. Daarbij komen de R-net bushaltes bij de rotonde recht tegenover elkaar te liggen. Voor de omwonenden was eerder een inloopbijeenkomst georganiseerd in de Grutterswei te Oude-Tonge, maar deze werd in verband met de coronacrisis afgelast. Maandag 20 april 2020 starten de werkzaamheden en wordt verkeer ter plaatse, waar nodig omgeleid. Lees hieronder meer.

Innovatieve rotonde

De rotonde vergroot de verkeersveiligheid en heeft meer capaciteit dan het huidige kruispunt. Voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer en comfort voor de reizigers hebben we voor de rotonde een ontwerp op maat gemaakt. Ook de nieuwe bushaltes bieden meer comfort voor R-net reizigers.

Bij de uitvoering is grote aandacht voor duurzaamheid en ecologie. Zo werken wij met hergebruikte grondstoffen in asfalt en beton en zorgen ervoor dat de CO2-productie tijdens de aanleg lager is dan bij een traditionele uitvoering. Ook creëren we een goede leefomgeving voor planten, insecten en dieren met bloemrijke, onderhoudsarme bermen en de plaatsing van een insectenhotel in het midden van de rotonde.

Versterken biodiversiteit en ecologie

Een aantrekkelijk landelijk gebied draagt bij aan de kwaliteit van de leefomgeving. Daarom kijkt de provincie Zuid-Holland bij de aanleg en verbetering van infrastructuur welke kansen er zijn om ecologische verbindingen aan te leggen of versterken en de biodiversiteit te vergroten.

Ecologiemaatregelen bij de aanleg van de rotonde

Dit kunt u straks verwachten:

  • Een groot insectenhotel in vorm van tram in het midden van rotonde. Insecten kunnen hier overwinteren, waardoor er op lange termijn meer insecten komen.
  • Bloemrijke bermen die nog maar eens per twee jaar gemaaid worden. De bloemen zijn aantrekkelijk voor bijen en andere insecten.
  • Nieuwe bomen in de bermen (12 iepen) die fijnstof afvangen en in de zomer voor verkoeling zorgen.

Met deze maatregelen creëren we een aantrekkelijke leefomgeving voor bijen, vlinders, andere insecten en voor vogels.

Er zijn kansen om de ecologie in de omgeving van de rotonde verder te versterken. De uitvoering hiervan is gekoppeld aan het project N59 van de toekomst.

Planning en hinder

Provincie: "Op dit moment (1e kwartaal 2020) ronden we het uitvoeringsontwerp af, doen we de benodigde onderzoeken en vragen we de benodigde vergunningen aan. De uitvoering van de werkzaamheden start in april. Naar verwachting is de rotonde dan voor de zomervakantie klaar. Tijdens de uitvoering kan het autoverkeer en het landbouwverkeer de weg en de kruising via een tijdelijke weg blijven gebruiken. Voor fietsers geldt een omleidingsroute via Achthuizen."

Samenwerking

De provincie Zuid-Holland, R-net en het Waterschap Hollandse Delta financieren dit project en werken samen met Rijkswaterstaat, Connexxion en de gemeente Goeree-Overflakkee.

Dit kunt u straks verwachten:

  • Een veilige en duurzame rotonde op de plek van de huidige kruising, gemaakt van gerecycled asfalt en beton en andere duurzame materialen die herbruikbaar zijn;
  • 2 R-net bushaltes recht tegenover elkaar;
  • Een aparte busbaan aan de noordzijde (richting Oude Tonge), waardoor bussen bijna rechtdoor over de rotonde kunnen rijden;
  • Een veilige oversteek voor voetgangers en fietsers;
  • Ruime fietsenstallingen bij de bushaltes;
  • Nieuwe bomen, een groot insectenhotel en bloemrijke bermen die aantrekkelijk zijn voor bijen en andere insecten.

Waarom is dit nodig?

  • Er is steeds meer verkeer dat van de kruising gebruikmaakt. Als we niets doen, neemt de wachttijd voor zowel R-net bussen als ander verkeer in de ochtend- en avondspits steeds verder toe.
  • De huidige R-net halte aan de noordkant ligt relatief ver van het P+R-terrein.
  • Een rotonde zorgt voor een betere afwikkeling van het verkeer en heeft meer capaciteit dan een kruising met verkeerslichten. Bovendien is een rotonde veiliger.
  • Planning en fasering

Drie fases

De werkzaamheden starten medio april en zijn naar verwachting eind juli afgerond. De aannemer werkt in drie fasen:

  • Fase 1 (ca. 11 weken): Aanleg rotonde op plek huidige kruising. Voor autoverkeer wordt een bypass aangelegd. Fietsverkeer wordt omgeleid.
  • Fase 2 (ca. 3 weken): Aansluiting rotonde op de N59 en de Schaapsweg
  • Fase 3 (ca. 3 weken): Verwijderen bypass en aanbrengen ecologie-maatregelen

Werktijden

Op normale werkdagen werkt de aannemer van 07.00 – 16.00 uur. Bij sommige werkzaamheden wordt ook in de avond, nachts en/of het weekend gewerkt.

Bereikbaarheid tijdens uitvoeringsperiode op een rijtje:

  • Autoverkeer: We leggen voor autoverkeer een bypass (tijdelijke weg) aan, zodat het verkeer het grootste deel van de tijd niet of nauwelijks last heeft van de werkzaamheden.
  • Landbouwvoertuigen: Landbouwverkeer gebruikt dezelfde bypass als het autoverkeer.
  • Fietsers: Voor fietsers geldt een omleidingsroute via Achthuizen. Deze is ongeveer 1100 meter langer dan de reguliere route. Dat kost dus ongeveer 3-5 minuten extra.