• Nieuws

  • Recreëren

  • Bedrijven

Meer resultaten

76e Bachconcert Hervormde Kerk Middelharnis door Paul en Auke Kieviet

Gepubliceerd: Zondag 12 september 2021 om 12:20

76e Bachconcert Hervormde Kerk Middelharnis door Paul en Auke Kieviet

Plaats: Middelharnis
Datum: Vrijdag 17 september 2021 20:00 uur


Middelharnis - "Het is al weer een tijdje geleden, het laatste Bachconcert. Om precies te zijn, op vrijdag 18 september 2020. Ontzettend fijn dat het allemaal weer kan en mag." Het eerstvolgende concert in de serie Bachconcerten zal plaatsvinden op vrijdagavond 17 september 2021 in de Hervormde Kerk te Middelharnis. Het Leeflang-orgel wordt bespeeld door Paul Kieviet (1 en 3), en Auke Kieviet bespeelt de Erard-vleugel (2). De aanvang is om 20:00 uur. Lees hieronder meer.

Het concert bestaat uit drie indrukwekkende composities van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Elk van deze drie verdient een toelichting:

  • Partite diverse sopra il Corale “Sei gegrüsset, Jesu gütig” (BWV 768) – De meest uitgebreide en diepzinnige reeks van Bachs koraalvariaties. Gecomponeerd in zijn jonge jaren onder invloed van Noord-Duitse meesters als Buxtehude en Böhm. In dit geval wordt de onderliggende tekst gevormd door een prachtig kerklied uit 1663. Vele musicologen hebben zich gebogen over het mogelijk verband tussen de liedtekst en Bachs muziek. Dàt Bach vaak en op allerlei manieren in zijn verklanking de tekst tot uitdrukking brengt is een feit, maar hoe is dat in dit concrete geval? In zijn dissertatie gaf dr. Albert Clement uitvoerig een verband aan met de tekst van een ander lied dat op de zelfde melodie gezongen kan worden (“O Jesu, du edle Gabe”). In elk geval vormen deze twaalf stukken een bijzonder hoogtepunt van variatiekunst in de barokke orgelmuziek. Voor de organist een prachtige gelegenheid om allerlei registratiemogelijkheden te laten horen.

De titelpagina van de eerste druk van Clavier-Übung I (1731), de Zes Partita’s

  • Partita 6 in e kleine terts (BWV 830) – In de jaren-1730 werd Bachs werk bijna helemaal gedomineerd door het grote project van de Clavier-Übung. Bach publiceerde deze uitvoerige “klavieroefening” tussen 1731 en 1741 in vier delen. Onder organisten is het derde deel het meest bekend (de “grote orgelmis”). In het eerste deel, de zes partita’s, profileerde Bach zich bewust als klaviervirtuoos. Hij koos genres die een groot publiek aanspraken, maar ging intussen wat betreft inhoud en techniek uitzonderlijk ver. Alle zes partita’s hebben hetzelfde suiteschema (allemande-courante-sarabande-gigue), maar elk van de zes vult dat op een eigen manier aan. Partita 6 ziet er als volgt uit: toccata-allemanda-corrente-air-sarabande-tempo di gavotta-gigue). Allemaal dansvormen, qua oorsprong uit verschillende Europese landen, die hier hun meest sublieme uitwerking hebben gekregen. Bach was zich deze kwaliteit terdege bewust. Niet voor niets zijn de zes partita’s de eerste composities die hij voor eigen rekening in druk liet uitgeven.
  • Passacaglia in c kleine terts (BWV 582) – Een van de belangrijkste en bekendste werken van de meester, geschreven rond 1712 in Weimar. Het stuk getuigt van Bachs bewondering voor het werk van Dietrich Buxtehude; het éénstemmige begin (thema op het pedaal) lijkt zo overgenomen uit de Passacaglia in d van zijn leermeester uit Lübeck. Bach verlengt echter het thema, voegt twintig uitgebreide variaties toe, plus een dubbelfuga over het passacagliathema. Na een ongekende spanningsopbouw culmineert de fuga in een dramatisch, en gelukkig heel ontspannend slot. Dit werk heeft gedurende de 19e en 20e eeuw een belangrijke invloed gehad op vele passacaglia’s. De negentiende-eeuwse componist Robert Schumann beschreef de variaties van de passacaglia als "zo ingenieus met elkaar verweven dat men kan nooit ophouden zich te verbazen."

Paul Kieviet (1964) studeerde aan het Rotterdams Conservatorium de hoofdvakken orgel (docerend musicus en uitvoerend musicus), kerkmuziek en theorie der muziek. In 1985 won hij het Nationaal Orgelconcours in Leiden. Hij is organist te Middelharnis en Sommelsdijk, en bouwde een uitgebreide en bloeiende les- en concertpraktijk op. Aan Muziekgebouw Goeree-Overflakkee geeft hij muziektheorie. Improvisatie studeerde hij bij Arie J. Keijzer en Klaas Bolt.

Auke Kieviet (2000) had vanaf zijn vijfde jaar vele jaren orgelles van zijn vader, Paul Kieviet. Op verscheidene orgelconcoursen werd hij prijswinnaar, waaronder twee maal op het Ambitus Orgelconcours (2017 en 2019). Auke is een van de organisten van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Middelharnis. Hij studeert momenteel theologie in Apeldoorn en filosofie in Amsterdam.

"U en jij bent van harte welkom! De toegang is uw gift aan de uitgang."

76e Bachconcert Hervormde Kerk Middelharnis door Paul en Auke Kieviet