Middelharnis - "Concert door leerlingen van Paul Kieviet" Op vrijdag 16 juni 2023 om 19:00 uur zal er in de Hervormde Kerk te Middelharnis een bijzonder concert worden gegeven. Zo’n dertig jongeren, in de leeftijd van 6 tot 23 jaar, zullen het grote Leeflang-orgel en de Erard-vleugel bespelen. Met hun docent, Paul Kieviet, hebben ze intensief geoefend voor dit concert. U wordt bij deze hartelijk uitgenodigd om te komen luisteren! De toegang is gratis. Lees meer >>

Vervolg
Het programma geeft een boeiende afwisseling te zien. U beluistert zowel speelse composities uit beginmethodes als meesterwerken uit diverse stijlperioden. Een greep uit het programma:

"Twee keer een vrolijke, tweedelige Sonatina van Christian Friedrich Ruppe, een Duitse componist die in Leiden terechtkwam als docent aan de universiteit, een bekoorlijk Minuetto van Thomas Haigh en een stevige Lesson van Samuel Arnold. Bijzonder lichtvoetig is ook de Sonata in C van José António Carlos de Seixas. Ook Philip Pool schreef een sprankelende Sonata in C. Het grote Leeflangorgel laat in al deze muziek zijn “zonnige” kant zien. De koraalbewerking over Psalm 108 van Arie Loonstra is dan weer heel anders! Een bijzondere aanwinst voor het kerkgebouw is de Erard-vleugel. Aardig om te weten dat destijds alle grote pianisten een Erard bespeelden: Mendelssohn, Liszt, Wagner, Debussy, Ravel etc. Tijdens dit concert hoort u hierop het eerste deel (Allegro) uit de beroemde Sonate in C (KV 545) van Wolfgang Amadeus Mozart. Daarnaast de fameuze, virtuoze Solfeggio van Carl Philipp Emanuel Bach. Heerlijk en ontspannen klinkt het Rondo in C uit Sonatine I van Anton Diabelli, voor piano quatre mains. Natuurlijk mag Johann Sebastian Bach niet ontbreken. Zijn aandeel deze avond is omvangrijk! Van hem hoort u het beroemde Menuet in G uit het Klavierbüchlein für Anna Magdalena Bach, dat de meester schreef voor zijn vrouw – in huize Bach werd veel gemusiceerd! Het Preludium in C (BWV 939) is een kleinood voor klavecimbel, dat wonderwel past bij een grote orgelklank… Van de bewerking voor koor en orkest over Jesus bleibet meine Freude uit de cantate BWV 147 hoort u een versie voor orgel, misschien wel het meest bekende cantatedeel van Bach. Voor zijn tienjarige zoon Wilhelm Friedemann schreef Bach in 1720 het Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann. Daaruit hoort u Inventio 10 in G (BWV 781), een kijkje in Bachs eigen lespraktijk. Een aantal jaren later schreef Bach voor de zelfde zoon zijn zes Triosonates. U hoort het eerste deel (Allegro) uit Sonate V in C (BWV 529). Deze sonates zijn nog steeds een echte uitdaging voor de (vak)organist. Friedemann had dus wel vorderingen gemaakt… De imponerende Allabreve (BWV 589) is een doorwrochte fuga in de 16 e eeuwse stilo antico (oude stijl), een stuk waarvoor je echt even moet gaan zitten, vol harmonische spanning. Bachs grote voorbeeld als jong musicus was Dietrich Buxtehude, met zijn stylus phantasticus, de fantasierijke stijl. Wanneer je luistert naar Preludium en Fuga in e (BWV 533) kun je je daarbij wel iets voorstellen… Geïnspireerd door de Italiaanse stijl van Antonio Vivaldi schreef Bach zijn flitsende (“dorische”) Toccata in d (BWV 538), één van zijn rijpe en monumentale orgelwerken. Vanuit Bach loopt een lijntje naar de 19 e -eeuwse Felix Mendelssohn-Bartholdy. Hij was het die voor het eerst in 1829 weer diens Matthäus-Passion uitvoerde. Zijn melodieuze Sonate II in c (Op. 65 no. 2) is een hoogtepunt van romantische orgelkunst. Ook Adolf Friedrich Hesse stond – als leerling van een Bach-leerling zou je hem een muzikale achterkleinzoon kunnen noemen - in deze traditie. Van hem hoort u de Fantasie in d zu vier Händen (Op. 87), uitgevoerd door twee muzikale zussen. Het orgel in deze kerk is tien jaar geleden gerestaureerd en vanaf dat moment een ideaal les- en studie-instrument. Voor de spelers een vertrouwde plek: ze komen hier elke week op les."

Meer informatie
Voor informatie kunt u mailen naar: p.kieviet@kliksafe.nl