Middelharnis - Op zaterdagavond 18 mei 2019 (aanvang 20:00 uur) hopen musicus Paul Kieviet met zijn zoon Auke te concerteren in de Hervormde Kerk te Middelharnis. Ze spelen op de “nieuwe” Erard-vleugel en het hoofdorgel – onder het thema “Sprankelende Barok”. "Het hele concert cirkelt rondom de luisterrijke persoon van Johann Sebastian Bach, die ook zelf vertegenwoordigd is met een klavecimbelconcert, een koraalbewerking en een van zijn grote Preludia en Fuga’s. Het programma bestaat verder uit composities van mensen met wie hij op de een of andere manier connecties had. In die zin is dit dan ook het 71e Bachconcert. Een programma met verrassende tegenstellingen!" Iedereen van harte welkom, de toegang is uw gift aan de uitgang. Lees hieronder meer.

Vervolg

"Het concert opent met Concert voor klavecimbel en orkest in D (BWV 1058) van Johann Sebastian Bach – op de vleugel – in een bewerking door Paul Waldersee (1831-1906) voor vier handen. In de jaren-1730 componeerde Bach zijn zeven grote concerten voor klavecimbel en orkest. Veel van de muzikale stijl leende hij van Italiaanse collega’s als Vivaldi en Corelli. Het werk heeft drie delen (allegro moderato - adagio e piano sempre - allegro). Twee van de vier musicerende handen zijn van Auke Kieviet.
Een van de meest curieuze gebeurtenissen in Bachs leven is de voortijdig afgelaste wedstrijd met de Parijse klavierleeuw Louis Marchand (1669-1732) aan het hof van de koning in Dresden (1717). Marchand liet lang op zich wachten en bleek die ochtend in alle vroegte de stad verlaten te hebben… Een van zijn meest imponerende werken is de Grand Dialogue en Ut majeur. Het drieklaviers Frans barokorgel – met Grand Orgue, Positif en Récit - wordt hier op een uitgekiende manier ge-exposeerd in een werkelijk sprankelende afwisseling.
Tijdens Bachs gymnasiumjaren in Lüneburg (1700-1703) kwam hij in contact met de organist van de Johanniskirche daar, Georg Böhm (1661-1733). Böhms bewerking over “Vater unser im Himmelreich” (het Gebed des Heeren) is een indrukwekkend voorbeeld van de koraalkunst van de Noord-Duitse Barok: de bekende melodie wordt op uitzonderlijk rijke wijze versierd.
Van een andere Noord-Duitser, Dietrich Buxtehude (1637-1707), is de Toccata in d (BuxWV 155). Een van zijn meesterwerken in de stylus phantasticus, de “fantasierijke stijl”. Grillig, vol afwisseling, soms overrompelend, een mix van technieken waardoor het orgel van allerlei kanten wordt belicht. Als jong organist in Arnstadt (1705) kreeg Bach vier weken verlof om de meester in Lübeck te bezoeken. Hij bleef vier maanden weg… Zou de beroemde Toccata en Fuga in d door dit Buxtehudewerk zijn geïnspireerd?
Johann Gottfried Walther (1684-1748), Bachs achterneef, was stadsorganist in Weimar toen Bach daar werkte als hoforganist en concertmeester (1708-1717). Ze hadden een goed contact met elkaar. Walther bewerkte – evenals Bach – instrumentale concerten van Italiaanse tijdgenoten voor orgel. Zo ook het driedelige Concerto del Signor Vivaldi – appropriato all’Organo da J.G. Walther.
Van Bach is de koraalbewerking over “Nun danket alle Gott” (BWV 657) uit de Leipziger Choräle. Een aanstekelijk werk, waarin iedere regel van de bekende melodie vooraf wordt ge-exposeerd. Majestueus en verheven klinkt ze daarna in lange notenwaarden, omrankt door de zelfde tegenstemmen.
Sprankelend is ten slotte Bachs grote Preludium en Fuga in a (BWV 543). Op het flitsende Preludium in stylus phantasticus – dat opvalt door virtuoos passagespel – volgt een uitgebreide fuga op een Italiaans Concerto-achtig, licht thema. De toccata-achtige afsluiting vormt een prachtige bekroning van dit concert.
Paul Kieviet studeerde aan het Rotterdams Conservatorium de hoofdvakken orgel (Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus) bij Arie J. Keijzer en Bernard Winsemius, kerkmuziek bij Barend Schuurman en theorie der muziek bij Jan Kleinbussink, Peter-Jan Wagemans en Ludwig Otten. Als organist is hij verbonden aan de Hervormde Gemeente en de CGK te Middelharnis en de Hervormde Gemeente te Sommelsdijk. Hij bouwde een uitgebreide en bloeiende lespraktijk op. Aan Muziekgebouw Goeree-Overflakkee geeft hij muziektheorie. In 1985 won Paul Kieviet het Nationaal orgelconcours in Leiden. Improvisatie studeerde hij bij Arie J. Keijzer en aan de Internationale Zomeracademie in Haarlem bij Klaas Bolt. Paul Kieviet laat zich graag inspireren door de orgelkunst van Johann Sebastian Bach. Onlangs verschenen zijn meest recente cd’s, opgenomen op het Meere-orgel in Sommelsdijk: samenzang en improvisaties onder de titel Vox Humana en literatuur onder het motto Van fluit traver tot carillon. Ook werkte hij mee aan een nieuwe cd-box rondom de berijmde Heidelberger Catechismus."

Tekst Paul Kieviet