21 december 2018, Sommelsdijk - Een nieuwe column van Lucas Hartong: "Maar hoe zit het dan met die grenzen? Ik hoorde de burgemeester van Hoek van Holland onlangs met droge ogen op Radio 1 beweren dat ‘zijn hele dorp vol vrachtwagens zou komen te staan vanwege de douaneproblemen’. Ook dit is bangmakerij." Lucas is columnist voor iGOnl, die om de week zijn belevingen en gedachten zal verwoorden in een column. Hartong heeft zijn opleidingen afgerond in de journalistiek en theologie en heeft vijf jaar in het Europees Parlement gezeten. De columns van Hartong zullen verschijnen onder de rubriek Overig/Column op iGOnl. Lees hieronder 'Brexit'.

Brexit

"En terwijl de gemeente Urk op initiatief van de partij Gemeentebelangen Asia Bibi een hartelijke uitnodiging tot langdurig verblijf stuurde ben ik de afgelopen tijd bezig geweest met Brexit. U weet wel: het aangekondigde vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU. Ik heb heel wat kilometers gereden om dat gebeuren als politiek commentator op TV toe te lichten. Het leuke daaraan is dat je je stevig verdiept in een politieke cultuur die anders is dan de Nederlandse. Brexit dus. Jolly interesting.

Toen de Britten bij een bindend referendum werd gevraagd of zij uit de EU wilden stappen zei zo’n 52% ‘ja’. De EU en diverse andere betrokken partijen probeerden in eerste instantie nog duidelijk te maken dat het ‘een drama’ zou worden en dat Engeland een vre-se-lijke toekomst buiten de EU te wachten stond, maar Engeland hield en houdt voet bij stuk. Zo werd formeel de Artikel 50 procedure in werking gesteld. Dat is de officiële aankondiging van een land dat het uit de EU gaat treden. Dat kán namelijk, voor u het vergeet. Keurig in regels vastgelegd.

Vervolgens ging de klok tikken en diende het land binnen een bepaalde termijn daadwerkelijk de EU te verlaten. Die grens ligt nu op eind maart 2019. Zo’n vertrek heeft natuurlijk wel gevolgen. Engeland gaat bijvoorbeeld weer zelf over haar grenzen beschikken. Wat geweldig dat zij nu over haar eigen toekomst gaat! Echte democratie. Er zijn echter al wel langlopende afspraken met de EU gemaakt. Die zal Engeland honoreren. Dat houdt in dat de kosten inzake Brexit voor ons land veel minder hoog zijn dan aangekondigd. Het CPB, de Rekenkamer en andere bangmakers toeterden rond dat het ons ‘miljarden zou gaan kosten’. Nonsens! Engeland zal de bestaande facturen keurig voldoen; daarvoor hoeft niemand anders op te draaien.

Maar hoe zit het dan met die grenzen? Ik hoorde de burgemeester van Hoek van Holland onlangs met droge ogen op Radio 1 beweren dat ‘zijn hele dorp vol vrachtwagens zou komen te staan vanwege de douaneproblemen’. Ook dit is bangmakerij. Bijna het gehele in- en exporttraject is geautomatiseerd. Nederlandse bedrijven melden online hun vrachtwagens aan en waar nodig worden paperassen geprint en meegegeven aan de chauffeur. Onze bedrijfs- en transportsector is wat dat betreft één van de best georganiseerde ter wereld. De douaneformaliteiten richting Engeland zullen wellicht hooguit met één formulier toenemen. Smokkelcontrole is een ander verhaal, want dat is al van eeuwen her.

En de aangekondigde kosten voor die extra douaniers in de Rotterdamse haven dan?! Die zijn helemaal niet nodig en indien toch aangesteld worden die gedekt door de extra heffingen die ons land voor 80% afdraagt aan… de EU en voor 20% zelf mag houden. Engeland zal blijven in- en exporteren. We hebben nu ook een paspoort nodig om Engeland binnen te komen en we wisselen al euro’s in ponden om, opdat we de musea en metro in London kunnen betalen. Het toerisme zal niet afnemen, de bedrijven en banken blijven gewoon draaien, de kanaaltunneltrein blijft rijden, de vliegtuigen blijven vliegen en christmas blijft christmas. No worries. Misschien dat we in het komende jaar eens wat minder naar al die roeptoeterende politici moeten luisteren. Geeft een stuk rust."

Ik wens u een hele fijne kerst en alvast een voorspoedig nieuwjaar!

Lucas Hartong.