9 november 2023, Landelijk - Met het programma MONO-zakelijk wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkgevers aansporen om veilig en bewust reisgedrag op de agenda te zetten. Hoe gaan Rijkswaterstaat én opdrachtnemers daarmee om? Na de coronacrisis zijn we met z’n allen weer massaal de weg op gegaan. Een gegeven dat we moeten bekopen met een forse toename van het aantal verkeersongelukken, vaak met dodelijke afloop. Lees meer >>

Vervolg

In 2022 kwamen 745 mensen om door een verkeersongeval. Het hoogste aantal sinds 2008 en een toename van 163 slachtoffers ten opzichte van 2021. Een getal dat Rijkswaterstaat grote zorgen baart, mede omdat een derde van het aantal verkeersongelukken ‘zakelijk’ is, vertelt Bastiaan van Rees van Rijkswaterstaat. ‘Onze organisatie heeft dagelijks veel mensen op de weg, zoals toezichthouders en inspecteurs. Die lopen vanwege hun werk een hoger risico op een verkeersongeval dan iemand die alleen met woon-werkverkeer te maken heeft.’

Bewuster reizen

Van Rees is als verkenner van Rijkswaterstaat NOVA betrokken bij het IenW-programma MONO-zakelijk. ‘Dit programma sluit naadloos aan op de focus van Rijkswaterstaat op veiligheid, bereikbaarheid en duurzaamheid. Het gaat erom dat we in Nederland bewuster gaan reizen. Dat betekent rijden zonder afleiding, deels thuiswerken, de spits mijden, en slim je vervoersmiddel kiezen. Als een werknemer veilig naar zijn werk gaat en weer veilig thuiskomt, heeft de werkgever daar ook baat bij. Sociaal, maar ook financieel, omdat deze verzuim- en schadekosten uitspaart.’

‘Ongelukken zijn slechts statistieken, totdat je er zelf mee te maken krijgt’

Goed werkgeverschap

Henrik Hooimeijer, directeur techniek en technisch management bij Rijkswaterstaat Grote Projecten en Onderhoud (GPO), is een warm pleitbezorger van MONO-zakelijk. Hij drukt medewerkers het belang van rijden zonder afleiding dan ook vaak op het hart. Vanuit zijn vakgebied – Hooimeijer is namens het GPO-directieteam verantwoordelijk voor de veiligheid van medewerkers – maar ook vanuit goed werkgeverschap. ‘Als werkgever van 9.500 mensen moeten we als Rijkswaterstaat iets met dit thema. We dragen de verantwoordelijkheid om onze medewerkers te stimuleren bewuster met mobiliteit om te gaan.’

Kop-staartbotsing

Zelf is Hooimeijer vrij direct in zijn aanpak. ‘Als ik zie dat iemand tijdens een Teams-overleg aan het rijden is, moet hij van mij de vergadering verlaten.’ Niet dat Hooimeijer zelf altijd het beste jongetje van de klas is geweest. ‘Voorheen belde en videobelde ik ook redelijk vanzelfsprekend vanuit de auto. Maar daar ben ik van teruggekomen. Ongelukken zijn slechts statistieken, totdat je er zelf mee te maken krijgt.’ Daar kan Hooimeijer over meepraten, want vorig jaar was hij betrokken bij een kop-staartbotsing. ‘De automobilist achter mij was afgeleid. Gelukkig kwamen we met de schrik vrij, maar ik besefte dat het veel ernstiger had kunnen aflopen en dat ook ík die automobilist had kunnen zijn. Voor mij is het sindsdien helder: rijden doe je met je volle aandacht op de weg. Punt.’

Bron: magazinesrijkswaterstaat