13 juli 2021, Oude-Tonge - Afgelopen vrijdag 9 juli vond de afsluitende E-sportive Game Experience plaats op en rond de Nobelaer gekoppeld aan een mooi zomerfeest voor de leerlingen. "De hele week stond voor alle klassen in het teken van 'Gamen op basis van de digitale schijf van vijf', waar je de elementen Studie, Sport, Welzijn, Gezondheid en Gamen in balans brengt...." Lees hieronder meer en bekijk de foto's.

Vervolg

Op maandag begon de kennismaking met esports in alle klassen. De kleuterklassen kregen programmeer les met de Bee-Bot Robots en daarnaast het maken van een Mariopet en het spel Mario Games met allerlei verschillende spellen. Mario Prik (met snor), MarioKart circuit, het loodgietersspel, de Mario bingo en de MarioKart racebanen naast de Mario kleurplaten. Groep 3 kreeg de GameGym gymnastiekles en maakte hun eigen MarioKart Circuit en natuurlijk GameTime met het spelen van verschillende games op de Switch. Vanaf groep 4 kreeg iedereen een VR Experience met de VR in Class brillen, Droneraces en het bouwen van eigen obstakels maar ook de Fifa Skills in combinatie met Fifa 21 en natuurlijk Real Life Fortnite waar Fortnite nagespeeld wordt met Archery Tag pijl en bogen.

Woensdag stond in het teken van Gamen in de Maatschappij. Hier kregen de kinderen de digitale schijf van vijf uitgelegd en een speciale les over Slaap en waarom slapen zo belangrijk is met tips hoe je dat moet doen, want anders kan je geen goede esporter worden. Dit is een van de 18 lessen uit het curriculum Gamen in de Maatschappij. Ook hier stond programmeren van games via de Nintendo Studio op het programma naast de droneraces en de GameGym activiteiten waardoor de leerlingen volop bewegen. Bij GameTime kregen ze de kans games te spelen waarbij weer gekeken werd naar samenwerken, omgaan met falen, uitdagingen, succes, emoties, winst en verlies, vaardigheden ontwikkelen en de oog hand coördinatie verbeteren. Je leert veel cognitieve vaardigheden door gamen maar ook concentratie, aandacht, doorzettingsvermogen, en je ruimtelijk inzicht wordt versterkt, je zelfvertrouwen wordt groter en je sociale vaardigheden worden beter.

Vrijdag 9 was het vooral veel plezier maken. Fun Games met de interactieve GameGymWall voor alle klassen en de Real life versies van alle games en met behulp van de ouderraad werd MarioParty beëindigd met een disco, lekker eten en een grote schuimparty.

“We gaan zeker kijken hoe we gamification kunnen integreren in ons onderwijsaanbod” zegt John Damen directeur van de Nobelaer. We zien nu al mooie resultaten en vooral veel plezier bij de kinderen. Ze hebben dit jaar niet veel leuks gehad dus waren we blij ze zo’n leuke week te kunnen bieden.

Wij merken dat als je dingen aanbiedt in de belevingswereld van kinderen en je ze een unieke ervaring biedt kinderen meer uit zichzelf halen en intrinsiek gemotiveerd worden om beter te worden en hun vaardigheden te vergroten geeft Wim Noordzij de huisbaas van House of Esports aan.

De kinderen kregen allemaal hun Game Diploma aan het eind van de week en hopen op een jaarlijkse herhaling. Het was een topdag stond geschreven door leerlingen op het bord en dat was het.

Tekst W. Noordzij