Middelharnis - De RGO vindt het belangrijk haar leerlingen op een goede manier te ondersteunen. Voor leerlingen met dyslexie heeft de school een licentie voor Kurzweil, een uitgebreid software programma met spraakondersteuning voor lees- en schrijfproblemen.
Onderzoek heeft uitgewezen dat bij leerlingen die met Kurzweil werken de leerprestaties verbeteren en het zelfvertrouwen toeneemt. Lees hieronder verder.

Vervolg
Alle leerlingen gaven aan met Kurzweil minder fouten te maken bij het schrijven en bijna alle leerlingen konden teksten beter lezen en begrijpen. Kurzweil maakt leerlingen en studenten zelfredzamer en minder afhankelijk van hun ouders of docenten. Tachtig procent van de leerlingen gaf aan minder hulp nodig te hebben bij het maken van opdrachten.

Leren wordt een stuk aangenamer
RGO-docente Ellen van Peperstraten werkt op de RGO en heeft Kurzweil enkele jaren geleden geïntroduceerd op school. Sinds haar studie ‘Master SEN specialist leren’ is ze bijzonder geïnteresseerd geraakt om leerlingen met dyslexie te kunnen helpen.
Ellen: “Samen met de zorgcoördinatoren en dankzij de medewerking van de directie hebben we als school een licentie gekocht. Dat betekent dat het voor de leerlingen gratis kan worden aangeboden. Dat is fantastisch!”
Ellen legt uit hoe belangrijk een dergelijk softwareprogramma is: “Ik vind Kurzweil een heel mooie oplossing voor leerlingen met dyslexie. Een groot deel van de leerlingen kun je er daadwerkelijk mee helpen, voor anderen maak je het leren een stuk draaglijker.
Iemand kan met hulp van Kurzweil op zijn eigen niveau blijven. In het verleden zag je vaak leerlingen ‘afzakken’ naar een lager niveau. Voor dyslectische leerlingen gaat er enorm veel energie zitten in het een paar keer moeten lezen van een tekst. Voor iedere leerling is het zo belangrijk dat je ook vrije tijd overhoudt naast je schoolwerk.”

Enorm verschil
Saschia is een van de eerste leerlingen die, samen met docente Ellen als begeleider, enkele jaren geleden ging werken met dit programma. Zij is dolblij met het enorme verschil dat Kurzweil voor haar heeft gemaakt. “Het is zo lastig als je gehinderd wordt door dyslexie, vertelt ze. Je leest dingen verkeerd, je schrijft dingen verkeerd of je legt de klemtoon net verkeerd, waardoor je het niet begrijpt. Het is zo fijn dat dit door Kurzweil veranderd is!
In klas 3 van de mavo ben ik ermee begonnen. Voor die tijd las mijn moeder soms teksten voor en dan moest ik heel veel tijd stoppen in het maken van mijn huiswerk.
Met Kurzweil kan ik de paragraaf voor laten lezen op mijn eigen tempo en dan gelijk mijn huiswerk maken. Het mooie is ook dat ik er sneller door ben gaan lezen. Je kunt je leesniveau steeds aanpassen. Zo is mijn leesniveau van 130 naar 160 gegaan.”
Dat het remediërend werkt voor gebruikers, bevestigt docente Ellen. “Het is een hulpmiddel dat lezen en leren makkelijker maakt. Kurzweil helpt niet alleen bij het lezen, je kunt er ook mindmaps in maken, je eigen samenvatting maken en het helpt je enorm bij het leren.”
Saschia is ervan overtuigd dat Kurzweil haar enorm heeft geholpen op weg naar haar mavo 4-examen. Ze is met een meer dan mooie lijst geslaagd en zit nu op de havo.

Kurzweil en Textaid
Op de RGO vwo-havo-mavo-isk zijn er inmiddels al veel leerlingen die Kurzweil gebruiken.
Ook op de RGO vmbo (Schoolstraat en Langeweg) krijgen leerlingen met dyslexie ondersteuning. Hier wordt Textaid gebruikt, een vergelijkbaar programma. "Dankzij deze vormen van ondersteuning wordt het leren, ook voor dyslecten, een stuk aangenamer."