Nederlanders staan bekend als een volk dat houdt van duidelijkheid, maar ook als een land dat niet bang is om te veranderen. Dat laatste kan juist tot onduidelijkheid leiden. Zo veranderen verkeersregels nogal eens, wat geleid heeft tot een enorm oerwoud aan verkeersborden. Ook het feit dat verkeersboodschappen herhaald worden door borden vaker te plaatsen, zorgt voor een diffuus beeld met soms een overkill aan bebording. Veel weggebruikers zien door de overdaad aan borden ons door de bomen het bos niet meer, aldus verkeersexperts. Maar liefst drie professionele verkeersorganisatie voerden recent een pleidooi voor het verwijderen van honderdduizenden borden uit het verkeer, namelijk Veilig Verkeer Nederland, kennisplatform CROW en de HR Groep, die verantwoordelijk zijn voor het registreren. Deze drie instanties geven te kennen dat er volgens hen zo'n 600.000 van de in totaal drie miljoen verkeersborden weggehaald kan worden zonder in te boeten op de veiligheid. Lees hieronder meer.

Verkeersdeskundige: 'Herhaling is nodig'
Verkeersexpert Ben Immers reageert op de boodschap van de drie verkeersorganisaties. Hij stelt dat het herhalen van een boodschap via verkeersborden in diverse situaties vereist is voor een goede veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan invoegend verkeer op een kortere invoegstrook of snelheidsborden op wegen waar de maximumsnelheid moeilijk in te schatten is. Ook zijn extra borden nodig vanwege buitenlandse automobilisten, zoals zakenlieden en toeristen, die de Nederlandse tekst op en bij verkeersbebording niet altijd begrijpen. Herhaling en extra signalering zijn dan nodig om de verkeersveiligheid te vergroten. Ook de verkeerspsycholoog Dick de Waard stelt dat het herhalen van verkeersboodschappen niet verkeerd is. 'Maar een overkill aan borden moeten we ook niet willen', aldus De Waard.

Een overdaad aan borden is niet het enige ongevaarlijke
Verkeersexpert Immers beklemtoond dat het oerwoud aan borden in het verkeer niet het enige gevaarlijke is. Veel gevaarlijker is bijvoorbeeld het gebruik van smartphones door weggebruikers, op de fiets maar zeker ook in de auto. Jaarlijks vallen hierdoor tientallen onnodige dodelijke slachtoffers. Ook gevaarlijke kruispunten zijn een bron van zorg en aandacht. Kortom: minder bebording langs de weg is een mooi streven, maar de andere gevaarlijke aandachtspunten mogen niet uit het oog verloren worden.

De opkomst van shared spaces
Een interessante ontwikkeling die zich sinds enkele jaren laat zien, zijn zogenoemd shared spaces, ofwel: gedeelde ruimtes. Dit zijn volledig verkeersbordvrije plekken in Nederland, die met name in het noorden van het land te vinden zijn. Naast borden ontbreken hier ook verkeerslichten en wegmarkering. Het Drentse dorpje Balloo is een mooi voorbeeld: in dit dorp is van dit alles dus niks te vinden, een shared space dus.