Reizigers waarderen dienstverlening Goeree Overflakkee en Hoeksche Waard met 7,6
Gepubliceerd: Vrijdag 12 april 2019 om 09:46 | Laatst geupdate: Vrijdag 12 april 2019 om 09:49
Regio - Reizigers beoordelen het (door Connexxion verzorgde) openbaar vervoer in Hoeksche Waard & Goeree-Overflakkee in 2018 met een rapportcijfer van 7,6. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer. De resultaten van de OV-Klantenbarometer 2018 zijn donderdag 11 april 2019 bekend gemaakt. Het gemiddelde cijfer voor het vervoer is iets gestegen ten opzichte van 2017, toen het rapportcijfer een 7,5 was. Lees hieronder verder.
Vervolg
De reizigers hebben hun mening uitgesproken over onder meer reisbeleving, comfort, gemak, snelheid en veiligheid in het openbaar vervoer. In Hoeksche Waard & Goeree Overflakkee scoort het merendeel van de bevraagde onderdelen beter dan het voorgaande jaar maar ook ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De onderdelen die goed scoren zijn: stiptheid, instapgemak, rijstijl van de chauffeur, informatie op de instaphalte, reisinformatie in de bus, gemak om saldo te laden/een vervoerbewijs kopen, prijs, overstaptijd, gebruiksgemak van de ov-chipkaart, inrichting van het voertuig, of de reiziger wel of geen last ondervindt van de medereizigers en hoe ontspannen de reiziger is tijdens de rit.
"Ook op het onderdeel klanttevredenheid beoordelen de reizigers ons met een 7,9 beter ten opzichte van vorig jaar. Kortom reizigers binnen deze regio zijn zeer tevreden en daar zijn wij als connexxion trots op."
De beoordeling van de reizigers op het onderdeel informatie tijdens vertragingen en andere storingen is iets gestegen, maar blijft een aandachtspunt. Vertragingen hebben verschillende oorzaken, waaronder calamiteiten (zoals bijzondere weersomstandigheden) en (ongeplande) omleidingen als gevolg van wegwerkzaamheden of evenementen. Connexxion schakelt zoveel mogelijk met de betrokken partijen, zodat de overlast voor reizigers zo beperkt mogelijk blijft. “We zien ons door de uitslag van onze reizigers gesterkt om samen met de provincie en gemeenten de afstemming over de impact van de verkeersmaatregelen te verbeteren”, aldus Ben Dwars, namens Connexxion Consessiedirecteur in Hoeksche Waard & Goeree Overflakkee.
Het verbeteren van de informatie tijdens vertragingen heeft ook dit jaar onze aandacht. Connexxion maakt voor de communicatie tijdens vertragingen gebruik van verschillende kanalen. Naast de informatie die je vanuit chauffeurs krijgt, kun je actuele reisinformatie vinden op de elektronische panelen op de halte, de gratis Connexxion-app, Twitter en de Connexxion website die in 2019 vernieuwd gaat worden.
Over het onderzoek-2018
Gedurende het gehele jaar 2018 hebben onderzoekers aan reizigers tijdens hun rit of vaart gevraagd een schriftelijke enquête in te vullen en rapportcijfers te geven aan verschillende aspecten van hun rit of vaart. Dit heeft geresulteerd in 113.909 bruikbare enquêteformulieren, die tijdens 7.689 ritten en vaarten zijn opgehaald; een recordaantal in de geschiedenis van de OV-Klantenbarometer. 26 procent van de mensen die een enquête aangeboden krijgt vult deze in, in 2017 was dit percentage 39 procent.
Tekst connexxion