Middelharnis - Op woensdagmiddag 20 maart 2019 werd in het kader van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) de Dag van het Succes georganiseerd. Dit is een werkconferentie over het jonge kind. Hiervoor werden de pedagogisch medewerkers van de kinderopvang, leerkrachten groep 1, 2 en 3 basisonderwijs, VVE-coördinatoren/intern begeleiders kinderopvang, intern begeleiders basisonderwijs, directeuren basisonderwijs, jeugdverpleegkundigen en -artsen CJG, Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta uitgenodigd, in het Diekhuus, te Middelharnis. Lees hieronder verder.

Vervolg

Men kon diverse workshops volgen deze dag. Hieronder het verloop van de agenda en meer info over de workshops die waren voorbereid.

Programma

13:00 - 13:30 uur - Inloop

13:30 – 13:35 uur - Opening en toelichting op het programma door de dagvoorzitter Corstiaan de Jong

13:40 – 14:30 uur - Lezing over de ontwikkeling van het jonge kind door Steven Pont

14:30 – 15:15 uur - Intermezzo; informeel samenzijn

15:15 – 16:45 uur - Workshops/werksessies:

  1. Zin en onzin over het kinderbrein
  2. Gesprekstechnieken
  3. Peuters en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
  4. Spelend bewegen
  5. Het effect van ons (pedagogisch) handelen

16:45 – 17:00 uur - Plenaire afsluiting

17:00 – 17:30 uur - Borrel, gelegenheid tot napraten

Inhoud workshops

1. 'Zin en onzin over het kinderbrein', door Emmy de Kraker - Pauw

Kunnen we op een hersenscan zien of een (jong) kind ADHD heeft? Beïnvloedt pindakaas je hersenactiviteit? In de laatste 30 jaar hebben de neurowetenschappen een enorme vlucht genomen, en dit heeft (veel) nieuwe kennis omtrent het menselijk brein opgeleverd. Maar dit creëert tegelijkertijd een lastig probleem: hoe ‘vertalen’ we deze nieuwe kennis in begrijpelijke taal zonder de feiten onterecht te generaliseren, te vereenvoudigen of kortweg geweld aan te doen? De workshop Zin en onzin over het kinderbrein is een verkenningstocht langs feiten en neuromythes in de baby-, peuter- en kleuterfase van het kind, waar iedereen dagelijks mee geconfronteerd kan worden.

2. 'Gesprekstechnieken', door Jorrit Rogaar (Pro Circle)

Tijdens de workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Leren schakelen naar het juiste niveau in gesprekken
  • Hoe houd ik de leiding in een gesprek?
  • Gesprekken voeren met verschillende soorten mensen en gedrag
  • Het belang van uw non-verbaliteit in gesprekken
  • Omgaan met tegenwerpingen en wrijvingen in gesprekken
  • Een gesprek positief leren afsluiten
  • Praktijksituaties en oefeningen

In 2008 won Jorrit Rogaar het prestigieuze cabaretfestival Cameretten. Door zijn humor en creativiteit zijn zijn workshops niet alleen leerzaam, maar ook erg leuk om te volgen!

3. 'Peuters en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong', door Jeroen van Liempt (Novilo)

In deze workshop ontvang je tips over hoe je met peuters/kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong om kunt gaan en welke materialen geschikt zijn. Ook het beeld van ‘jonge genieën’ wordt getoetst aan de realiteit. De training heeft een hoog interactief gehalte en er komen verschillende werkvormen aan bod. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • waarom is vroegsignalering zo belangrijk en hoe geef je dit vorm?
  • hoe herken je peuters/kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong?
  • hoe kun je extra tegemoet komen aan de peuter/kleuter en zijn leerbehoeften?
  • kennismaking met de taxonomie van Bloom en hoe deze toe te passen
  • wat de rol is van de ouders en hoe kun je hen betrekken bij de ontwikkeling van het kind?

4. Spelend bewegen', door Marco Last (De Jeugdbank)

Bewegen is plezierig en leuk maar ook belangrijk voor de totale ontwikkeling van (jonge) kinderen. In deze workshop wordt kort en bondig een stuk theorie besproken waarom ‘spelend bewegen’ zo belangrijk is. Denk hierbij aan sensorische motorische ontwikkeling, gezondheid etc. Vervolgens ga je praktisch aan de slag en krijg je kant-en-klare tips om kinderen spelenderwijs uit te dagen tot bewegen. Denk hierbij aan tips over (kosteloos) materiaal, gebruik in de binnen- en buitenruimte, of hoe je ‘leer’ accenten kunt toevoegen zoals bijvoorbeeld het benoemen van kleuren of begrippen. Zo worden spelletjes steeds weer anders en doe je een beroep op alle competenties van het kind.


5. 'Het effect van ons (pedagogisch) handelen', door Steven Pont

In aanvulling op zijn lezing geeft Steven Pont een workshop over de effecten van ons (pedagogisch) handelen op de ontwikkeling van kinderen. Er wordt stilgestaan bij wat we willen bereiken en hoe daarop kan worden ingezet. Duidelijk wordt dat dingen ook fout mogen, of zelfs moeten, gaan. Van belang is hoe we met deze ‘fouten’ omgaan.