Zuid-Holland - De tevredenheid over het regionale openbaar vervoer in Zuid-Holland is in 2017 op verschillende punten toegenomen. Dit blijkt uit de jaarlijkse OV-klantenbarometer, een onafhankelijk onderzoek onder reizigers. Het landelijke waarderingscijfer voor het openbaar vervoer in Nederland staat op 7,6. Het busvervoer in Zuid-Holland Noord werd door de reizigers beoordeeld met een 7,7 en is gelijk gebleven ten opzichte van 2016. Lees hieronder meer.

Anne Hettinga, bestuursvoorzitter Arriva Nederland: “De OV-klantenbarometer is een belangrijk onderzoek in OV-land. Ik ben dan ook enorm trots op de door Arriva behaalde resultaten. Veel onderzoeksgebieden waar wij het vervoer verzorgen scoren op of boven het landelijk gemiddelde van een 7,6. Zoals gebruikelijk geef ik hiervoor complimenten aan alle collega’s die ervoor zorgen dat reizigers onze dienstverlening zo positief beoordelen. En dat wordt ook dit jaar weer gevierd met taart op al onze vestigingen.”

Goede cijfers voor algemene informatievoorziening en punctualiteit

De Arriva-regio’s in Zuid-Holland scoren op verschillende punten hoger ten opzichte van het jaar daarvoor. Het gebruiksgemak van de OV-chipkaart sprong eruit met een cijfer van 8,5 ten opzichte van het landelijk gemiddelde van 8,2. Ook de zitplaatswaardering steeg flink van een 8,4 naar 8,7. De punctualiteit bleef gelijk met een 7,5. Het klantenoordeel met betrekking tot sociale veiligheid algemeen werd gewaardeerd met een mooi ronde 8.0, dat is 0,2 hoger dan het landelijke gemiddelde.

Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek in het regionale openbaar vervoer in Nederland. Eind 2017 is het onderzoek voor de 17e keer gedaan. Ook dit jaar is het landelijke rapportcijfer, net als in 2016 een 7,6. De OV-klantenbarometer wordt gehouden in 70 onderzoeksgebieden, die samen het gehele regionale openbaar vervoer omvatten. In een steekproef van 6008 bus- tram-, metro-, treinritten en ferry-overtochten vulden 86.705 reizigers een enquêteformulier in. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV. CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.