Middelharnis - Het 83e Bachconcert, de eerste van twee concerten, kunt u beleven op zaterdag 2 maart 2024, om 20:00 uur. Organist Paul Kieviet hoopt, in het kader van de serie Bachconcerten (het 83e dus), te starten met de complete uitvoering van de Leipziger Choräle (BWV 651 tot en met 668) van Johann Sebastian Bach. Het tweede concert in deze serie zal in september plaatsvinden. Deze twee concerten worden gegeven in de Grote of Sint Michaëlskerk te Middelharnis, met het grote Leeflangorgel als stralend middelpunt.

Lees meer >>

Voorafgaand aan iedere orgelbewerking zal het vocaal ensemble Magnificat onder leiding van Kees Villerius een bijpassende koraalzetting van Bachs hand uitvoeren. Voor deze koorzettingen wordt geput uit Bachs onvolprezen cantates. Een waardevolle verrijking van deze concerten! Vorig jaar werkte het ensemble eveneens mee aan de drie concerten waarin Paul Kieviet het complete Orgelbüchlein (BWV 599-644) uitvoerde.

De laatste tien jaar van zijn leven (1740-1750) trok Bach zich meer en meer terug uit het actieve kerkmuzikale leven in Leipzig, waar hij director musices was. Hij liet het verzorgen van de diensten meer en meer over aan anderen en legde zich zelf vooral toe op het componeren van grote instrumentale Gesamtwerke, zoals de Goldbergvariationen, het Wohltemperirte Clavier, de Schübler-Choräle, en Die Kunst der Fuge.

Daarnaast werkte hij aan het verbeteren en bijschaven van een aantal hem dierbare koraalbewerkingen voor orgel, die hij in zijn Weimar-tijd (1708-1717) gecomponeerd had. Deze laatste werken werden gebundeld tot de achttien Leipziger Choräle.

Tijdens dit eerste concert worden de eerste acht koralen uitgevoerd: Komm, heiliger Geist, Herre Gott (twee bewerkingen), An Wasserflüssen Babylon, Schmücke dich, o liebe Seele, Herr Jesu Christ, dich zu uns wend, O Lamm Gottes unschuldig, Nun danket alle Gott, en Von Gott will ich nicht lassen.

We hebben hier te maken met de meest rijpe en diepzinnige koraalmuziek die Bach heeft nagelaten: hij legt hier op een buitengewoon treffende manier het lied uit. Bachkenners hebben allerlei verbanden geconstateerd tussen tekst en muziek. Op het concertprogramma zullen de gezongen teksten worden afgedrukt.

Evenals bij het Orgelbüchlein is ook hier Bachs motto van toepassing: Dem höchsten Gott allein zu ehren / Dem Nächsten, draus sich zu belehren. Tot eer van God en tot nut van de naaste!

De Leipziger Choräle worden omlijst door twee vrije Bachwerken: Triosonate V (BWV 529) en Preludium en Fuga in a (BWV 543). In zijn triosonates vervolmaakt Bach als het ware de composities van Italiaanse tijdgenoten zoals Vivaldi en Corelli tot uitdagende en inspirerende orgelwerken van de bovenste plank. De “grote a-moll” begint met een virtuoos Noordduits Preludium - in de geest van Buxtehude - , het fugathema op zijn beurt staat garant voor een magistrale afsluiting van dit concert, ook nu in Italiaanse stijl.

U bent van harte welkom! de toegang is uw gift.

Tekst Paul Kieviet