Goeree-Overflakkee - De wintertijd gaat altijd in op de laatste zondag van oktober. De ingang van de wintertijd 2019 is in de nacht van zaterdag 26 op zondag 27 oktober aanstaande. Dan worden de klokken weer een uur achteruit gezet en maakt de zomertijd plaats voor de wintertijd. Dit betekent dat uw nachtrust met één uur wordt verlengd. De ‘wintertijd’ is eigenlijk de gewone tijd en duurt vijf maanden. Hierdoor is het ‘s ochtends eerder licht en ‘s avonds eerder donker. Lees hieronder 'weetjes en tips'.

Er liggen ieder jaar weer verschillende ideeën op de plank om de zomer- en wintertijd definitief af te schaffen. Als met deze plannen wordt ingestemd en de klok gaat voor het laatst een uur voor- of achteruit, dan kunnen landen zelf kiezen of ze voor de permanente zomer- of wintertijd gaan. Kiest Nederland bijvoorbeeld voor de zomertijd? Dan zou de zon in de wintermaanden vanaf 2020 pas om 10:00 uur ’s ochtends opkomen. Maar, de klok gaat op 27 oktober gewoon een uur terug naar de wintertijd. Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken heeft dit zelfs in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.

Er zijn 3 varianten van een eventuele verandering voor het tijdsverschil onderzocht. Permanente zomertijd, permanente wintertijd of behoud van het systeem waarbij de klok 2 keer per jaar wordt verzet. Het onderzoekt wijst onder andere uit dat de wintertijd beter is voor onze gezondheid en de zomertijd veiliger voor het verkeer. Voor de scheep- en luchtvaart is het belangrijk dat de er niets verandert. En dat geldt ook voor de handel. Maar mocht het ooit zover komen, dan heeft Nederland laten weten de tijd af te stemmen op omliggende landen als België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland.

Tips

* Verzet de klok al op zaterdagmiddag 3 uur. Rond deze tijd heeft je lichaam het vaak niet door dat er een uur tijdsverschil wordt aangebracht. Zeker voor kinderen die nog geen klok kunnen kijken een uitkomst.

* Ezelbruggetje: "Als het weer achteruit gaat, gaat de klok achteruit."

* Vermijd de dag of avond voorafgaand aan het verzetten van de klok het nuttigen van cafeïne en drink voldoende water.

* Zondagmorgen kunnen we ons nog lekker even omdraaien in bed. Maar het is wel slim om ’s avonds toch een uurtje eerder naar bed te gaan. Anders kan het op maandagmorgen erg lastig worden om uit bed te komen.

* Heb je echt veel langer last van het tijdsverschil, probeer dan een paar dagen voordat het 26 oktober is, de klok beetje bij beetje te verzetten. Probeer zo langzaam te wennen en alvast een deel van het tijdsverschil te compenseren in voorafgaande dagen (en eventueel in de dagen erna).

* Voorkom in de dagen voor zaterdag 26 oktober stressfactoren. Rust de dagen ervoor goed uit en probeer je meer te ontspannen. Kortom: Geef je lichaam de tijd om te wennen én zich te herstellen.