Achthuizen - Op vrijdagmorgen 23 februari 2018 belandde een jonge bestuurster met haar auto en passagier, onderaan de Achthuizensedijk te Achthuizen. De oorzaak van het ongeval staat officieel nog niet vast, maar Jan van buren, bij wie de dames in de tuin terecht kwamen, heeft er zo zijn eigen visie over. Jan woont al sinds 1999 tot zijn groot genoegen op een mooi plekje aan de Achthuizensedijk in Achthuizen. Hij heeft echter in de tijd dat íe daar woont, naar eigen zeggen: "... al zeker 20/25 ongelukken op deze dijk meegemaakt. En dat moest maar eens over zijn, want straks vallen er echt doden". Lees hieronder verder.

Als u denkt dat van Buren de enige is die zich zorgen maakt, dan heeft u het mis. De overbuurman aan het begin van de bocht maakt zich ook grote zorgen. Deze man is al wat ouder en maakt zich erg druk om al de ongevallen, vertelt Jan. "En ook mijn andere buurman van een paar huizen verderop, maakt zich er druk om. Hij heeft zelfs al vele malen contact opgezocht met het Waterschap, van wie de weg bleek te zijn. De Achthuizensedijk loopt namelijk buiten de bebouwde kom. Elk incident wordt door ons keurig genoteerd en doorgegeven aan de politie. M'n buurman Joop heeft al eens een auto binnen gehad en voor mij is het nu de derde keer in de laatste anderhalf jaar. Ik heb gelukkig nog nooit een auto echt in m'n huis gehad, maar ik zit erop te wachten. Het geluid alleen al als je ze op je af hoort komen, en je weet dat het niet goed gaat. Die piepende banden en dan de klap. Het gevoel wat je dan hebt is vreselijk en je hoopt maar dat er geen doden in je tuin liggen. De meiden van vanmorgen kwamen er trouwens echt heel goed vanaf. Ze zijn rakelings langs één van de bomen in de tuin gegaan. Eén van die meiden had het er dan echt veel minder goed vanaf gebracht; áls ze het nog had na kunnen vertellen, want dat weet ik niet, hoor. Ze reden maar in een klein autootje."

Volgens Jan van Buren wordt er op de Achthuizensedijk te hard gereden: "Mijn buurman is niet voor niets zijn actie gestart, door contact op te nemen met het Waterschap. De auto's, vrachtwagens en trekkers rijden niet alleen steeds harder, maar er is ook geen ruimte. De auto van mijn buurman is ook al diverse keren aangereden hier op de dijk. Er rijdt veel vracht- en landbouwverkeer en ze kunnen elkaar nauwelijks passeren. Het is gevaarlijk en er gaat veel kapot, maar alles wordt ook vies. Ze rijden de grond naast de weg zacht en de modder zit bij mij op m'n ramen (zie foto). Laat staan dat je auto schoon blijft als die naast je huis geparkeerd staat."

Als we vragen wat van Buren als een eventuele oplossing voor de situatie ziet, zegt hij: "Wellicht een vangrail? Het is niet echt een mooie oplossing, maar het zou er één kunnen zijn. Er moet in ieder geval iets komen, dat het verkeer niet meer naast de weg rijdt. Deze dijk is er ook helemaal niet op gemaakt. Pas in 2006, dacht ik, is deze weg verhard gemaakt. Daarvoor lag er beton met stenen en grit erop. Toen werd er uiteraard wel minder hard gereden. En in het begin dat ze ie rood-witte palen neergezet hebben, reed men ook niet zo heel hard. Het verkeer wat er over deze dijk raast is niet alleen veel, maar ook zwaar. Ik snap dat boeren en bedrijven ook bevoorraad moeten worden, maar dan wel over de geschikte wegen, lijkt me. Bussen, vrachtwagens, landbouwvoertuigen razen allemaal voorbij op dit smalle dijkje."

En inderdaad, in de korte tijd dat wij even met Jan van Buren buiten staan om de situatie te fotograferen, rijden er twee landbouwvoertuigen, een bus, een vrachtwagen en twee auto's voorbij. Het zal niet langer dan 10 minuten geweest zijn.

Als we vragen wat de reacties van het Waterschap zijn bij de bevindingen die de buurmannen noteren en doorgeven, dan zegt Jan: "Het Waterschap neemt onze bevindingen keurig aan, maar er komt niet veel uit voort. M'n buurman zorgt voor het contact met hen. Hij heeft ook gevraagd of de snelheid niet uit de weg te halen is, omdat er ook te hard gereden wordt. Het Waterschap is wel een keer wezen meten hier. Ze keken naar de "stroefheid" van het weggedeelte. Na meting kreeg deze weg het stempel 'voldoende'. In mijn beleving zijn ze dan alle slechte stukken in deze weg vergeten te meten."

Jan neemt ons mee naar buiten en laat de scheuren in de weg zien en wijst ons op de zogeheten 'lasnaden'in de weg (zie foto's). Daar waar de weg breder gemaakt is. "Deze naden zijn glad, zegt hij, helemaal als er dauw of vorst bij komt kijken, dan zijn ze spekglad. Ook de scheuren en kapotte stukken in de weg worden dan glad. Er wordt hier namelijk nooit gestrooid en dat terwijl er enorm veel verkeer van de weg gebruikt van maakt. Het vervelende is ook dat ik het vorige ongeluk, van drie weken geleden, op m'n eigen woonhuisverzekering moest doen. Het schadebedrag was niet misselijk, hoor. Met je eigen risico ben je gewoon 'de Sjaak'."

Jan vertelt dat gemeente Goeree-Overflakkee aan de Achthuizensedijk niets doet omdat zij de eigenaar niet zijn. "Ze maken zich wel druk om de Zandweg die hiernaast ligt. Daar rijden ook veel vrachtwagens zich klem, trouwens. De bochten kunnen daar niet gemaakt worden. En waarom ze hier rijden? Omdat de navigatie ze hierheen leidt! Ze zouden borden neer moeten zetten dat chauffeurs de navigatie uit moeten zetten. Nu blijft dat grote verkeer de Achthuizensedijk nemen, terwijl de Galathesedijk die buiten het dorp om loopt, een veel betere optie zou zijn. Of de Blokseweg, dat is ook een optie."

Jan geeft als laatste opmerking mee: "Wat belangrijk is dat ze in ieder geval gaan kijken welke wegen voor welke verkeer geschikt zijn. "Onze" dijk is in ieder geval niet geschikt voor de grote hoeveelheid en het zware verkeer wat er gebruik van maakt. En de weg is gewoon niet veilig. Laat ze nog maar een keer dat wegdek hier onder de loep komen nemen. Ik wil echt niet degene zijn die straks te maken heeft met een dodelijk ongeluk in zijn tuin. Die geluiden van slippende banden en dat er een auto ergens tegenaan knalt wil ik gewoon niet meer horen. Vreselijk! Ik hoop echt dat ik met mijn verhaal mensen kan wakker schudden."