Donderdag 2 december om 14:05 uur werd de schipper en bemanning van de reddingboot Baron van Lynden van KNRM station Ouddorp door het Kustwacht Centrum gealarmeerd voor een motorkruiser met motorproblemen voor de haven van Bommenede.
Het betrof de Capt. Haddock van 12 meter lengte en met 1 persoon aan boord. Deze was onderweg van Bruinisse naar Port Zelande. Omdat de reddingboot Griend vanwege ijsgang niet inzetbaar was werd de Baron van Lynden ingezet. Door hevige sneeuwval was de helling bij het boothuis op de Grevelingen niet verantwoord en is daarom besloten de reddingboot te lanceren in de haven van Springersdiep. Tijdens het lanceren kwam via het Kustwacht Centrum het bericht dat de motorkruiser inmiddels werd geholpen door een passerende boot en afgeleverd werd in de haven van Bommenede. De Baron van Lynden werd weer op de tractor gezet en omdat er op de weg goed was gestrooid, kon de reddingboot zonder moeilijkheden weer terug naar station keren.

Vrijdag 3 december 2010 werd de schipper van station Ouddorp gebeld door de havenmeester van Port Zelande met het verzoek om te helpen bij een boot die met motorstoring rond dreef in de haven van Bommenede op de Grevelingen. Hierop heeft de schipper alarm laten maken via het Kustwacht Centrum voor de bemanning van de Baron van Lynden. De reddingboot werd gelanceerd in de haven van Springersdiep en ter plaatse gegaan. In de haven van Bommenede aangekomen bleek het te gaan om de motorkruiser Capt. Haddock van de vorige actie. Door kortsluiting kon de eigenaar geen besturing en motor meer gebruiken. De eigenaar was overstuur en verzocht de bemanning van de reddingboot de kruiser op sleep te nemen en af te leveren in de haven van Port Zelande, waar de bemanning van het KHV (Kust Hulpverlening Voertuig) gereed stond om te helpen bij het afmeren. Hierna keerde de reddingboot terug naar station.

Zaterdag 4 december 2010 om 11:00 uur werd de schipper van station Ouddorp gebeld door de plaatsvervangend schipper met het verzoek om een auto van het Nederlandse Rode Kruis los te trekken die vast stond door de sneeuw op het strand van Ouddorp. Met de tractor en het KHV werd ter plaatse gegaan en de auto losgetrokken en begeleid naar het parkeerterrein strand Noord bij Ouddorp. Het Rode Kruis was ter ondersteuning aanwezig bij de jaarlijkse snertloop op het strand.



Achtergrondinformatie KNRM Algemeen
De KNRM zorgt voor het reddingwerk op de Noordzee, de Zeeuwse en Zuid-Hollandse stromen, de Waddenzee, het IJsselmeer en de Randmeren. De 42 reddingstations worden door het hoofdkantoor in IJmuiden ondersteund. De KNRM wordt volledig bekostigd uit vrijwillige bijdragen die de 1.100 vrijwilligers, de 10 beroepsschippers en de 70 reddingboten inzetbaar houden. De reddingstations van de KNRM zijn 24 uur per dag, 365 dagen per jaar onder alle (weers)omstandigheden inzetbaar. Op alle wereldzeeën kunnen zeevarenden een beroep doen op de Radio Medische Dienst (RMD) van de KNRM.
In 2008 voeren de reddingboten 1.922 keer uit, zetten 3.259 mensen weer veilig aan wal en werden er door de RMD 729 radio medische adviezen gegeven.