Actueel
28 Mar
Regio - Reizigers die in 2024 gebruikmaakten van de dienstverlening van Transdev en Connexxion, waren bijzonder tevreden over hun rit. De vervoerder kreeg net als vorig jaar gemiddeld een mooie 8 in de jaarlijkse OV- Klantenbarometer. Daarmee hoort Transdev/Connexxion voor de vierde keer op rij bij de best gewaardeerde ov-bedrijven volgens reizigers (..) "De OV Klantenbarometer 2024 toont positieve resultaten voor Hoeksche Waard en Goeree- Overflakkee. We scoren hoger dan het landelijk gemiddelde op het gemak van instappen met een 8,9 en het gebruiksgemak qua betalen. Ook het vinden van een zitplaats krijgt een 8,5, net als vorig jaar, wat een mooie prestatie is gezien de afsluitingen van de Heinenoordtunnel." Lees meer >>
Kennisplatform CROW-KpVV voert jaarlijks de ‘OV-Klantenbarometer’ uit, het grootschalige landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het openbaar vervoer en over de Friese Waddenveren. 108.122 reizigers in 64 onderzoeksgebieden gaven tijdens 7.758 ritten en vaarten rapportcijfers voor verschillende aspecten van hun reis. 28.215 busreizigers deden mee aan het onderzoek. Zij werden bevraagd op diverse onderwerpen die de beleving van hun reis beïnvloeden. Van punctualiteit en frequentie van de rit tot en met reisgemak en gastvrijheid in het voertuig.
Transdev/Connexxion, een van de grootste vervoerders van Nederland, scoort hoger dan het gemiddelde in de sector. Het gemiddelde rapportcijfer voor openbaar vervoer in Nederland kwam uit op een 7,8 ondanks rituitval door tekort aan mensen en materieel waardoor dienstregelingen niet altijd volgens planning werden uitgevoerd. Bekend is dat verstoringen, en vooral ook de gebrekkige informatie erover, de waardering van het ov negatief beïnvloeden. Met de 8 voor Transdev/Connexxion zit de vervoerder in de top 3 die allemaal een 8 kregen van de reizigers.
Veiligheid en vriendelijkheid
Een aantal zaken springen er positief uit in de waardering van de reizigers zoals de kans op een zitplaats, de vriendelijkheid van het personeel, het instapgemak en het gevoel van veiligheid bij aan de hoge waardering. Transdev/Connexxion investeert al jaren om het reizigers naar de zin te maken op deze aspecten. Verbeteringen zijn er ook nog mogelijk. Dat geldt volgens onze reizigers vooral voor de informatievoorziening bij vertragingen, de ritfrequentie en de prijs.
Trots
CEO van Transdev, Manu Lageirse, is trots op dit resultaat: “Voor de vierde keer op rij de beste. Dat is toch een prestatie waar we trots op mogen zijn. Alle vervoerders van Nederland merken de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt en van beperkt beschikbaar materieel. Dat we desondanks toch zulke mooie rapportcijfers krijgen, geeft ons het vertrouwen dat we steeds beter omgaan met de gezamenlijke uitdagingen in de ov-sector. Want wie kent het ov beter dan onze reizigers?”
Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee
De OV Klantenbarometer 2024 toont positieve resultaten voor Hoeksche Waard en Goeree- Overflakkee. We scoren hoger dan het landelijk gemiddelde op het gemak van instappen met een 8,9 en het gebruiksgemak qua betalen. Ook het vinden van een zitplaats krijgt een 8,5, net als vorig jaar, wat een mooie prestatie is gezien de afsluitingen van de Heinenoordtunnel.
De prijs van een rit is ten opzichte van vorig jaar veel beter beoordeeld en zit nu op een voldoende, gelijk aan het landelijk gemiddelde. De informatie bij vertragingen is verbeterd naar een 6,2, het laagste cijfer waar we aandacht aan zullen besteden. We zijn trots op deze resultaten en blijven ons inzetten om de reiservaring voor onze reizigers verder te verbeteren. Samen werken we aan een nog betere toekomst voor het openbaar vervoer in onze regio.
Het complete rapport van ‘OV-Klantenbarometer 2024’ is terug te lezen op de website van CROW-KpVV.
Daphne Duller