Leerlingen RGO Beroepscampus adviseren gemeente Goeree-Overflakkee

Wat maakt dat jongeren graag op Goeree-Overflakkee wonen en blijven wonen? Met die vraag gingen leerlingen van de RGO Beroepscampus aan de slag, volgens de Speaking Minds methode van Save the Children. De leerlingen spraken in de afgelopen tijd tijdens verschillende bijeenkomsten met medewerkers van de gemeente, jongerenwerkers en ondernemers. Ook gingen de leerlingen op veldbezoek, om de voorzieningen in de gemeente te bekijken. Op basis van alle verzamelde informatie presenteerden ze op vrijdag 13 december hun adviezen aan wethouder Henk van Putten. Lees meer >>

Dit schooljaar gaan leerlingen van 8 derde klassen van de RGO Beroepscampus samen met de gemeente Goeree-Overflakkee aan de slag met 4 thema’s: Opgroeien in een Kansrijke Omgeving, duurzaamheid, een inclusieve samenleving en de Omgevingsvisie, een visie waar de gemeente samen met inwoners, ondernemers en partners aan werkt en waarin staat hoe ons eiland er in de toekomst uit kan zien en hoe we willen wonen, werken, leren en recreëren.

Jongerenparticipatie

Speaking Minds is een jongerenparticipatiemethode van Save the Children, ontwikkeld in 2016. Het doel is om jongeren uit het praktijkonderwijs, vmbo en mbo mee te laten denken en praten over lokaal beleid van gemeenten en provincies. Tijdens een Speaking Minds-traject adviseren jongeren de gemeente of provincie over een beleidsvraag die op jongeren is gericht. Ze leren hoe beleid wordt gemaakt, hoe ze hun mening kunnen delen en wat dat hen oplevert. Voor de gemeente of provincie geeft dit waardevolle inzichten in de mening van jongeren.

Presentatie van ideeën

Op vrijdag 13 december waren de klassen 3H en 3C te gast in de raadzaal in Bestuurscentrum Rondeel voor de slotbijeenkomst van Speaking Minds. Zij presenteerden daar aan wethouder Henk van Putten hun creatieve ideeën die betrekking hadden op de beleidsvraag: ‘Wat zorgt ervoor dat jongeren met plezier op Goeree-Overflakkee wonen en er willen blijven wonen?’ Er waren goede ideeën uitgedacht over veiligheid op straat, activiteiten voor jongeren van 14-18 jaar, veilig fietsen/wandelen en het openbaar vervoer.

Wethouder van Putten: “Wat hebben de leerlingen hun adviezen goed gepresenteerd, mijn complimenten! Wat mij erg aansprak, is dat zij nagedacht hebben over onderwerpen die er écht toe doen. Eenzaamheid onder jongeren, verkeersveiligheid, verlichting en bereikbaarheid. Het was een mooie bijeenkomst!” Over drie maanden bespreekt de gemeente met de klassen wat we met de plannen hebben gedaan of gaan doen.

“Je ziet de leerlingen groeien”

Docente Liza Engelkamp begeleidt samen met een Speaking Minds trainer de leerlingen in dit project. “Onze leerlingen krijgen op deze manier de kans om de politiek van een andere kant te bekijken. Het komt ineens heel dichtbij ze. Het is mooi om te zien hoe serieus de leerlingen met de onderwerpen aan de slag gaan. Ook het presenteren is een goede oefening; eerst durven sommigen niet, maar ze doen het dan toch. Je ziet de leerlingen groeien. Dat de gemeente naderhand nog een terugkoppeling in de klas geeft, is ook heel goed. Er wordt serieus naar de ideeën van de leerlingen geluisterd.’