Zakelijk & Politiek
21 Dec
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft opdracht gegeven voor de bouw van het eerste nieuwe kusthulpverleningsvoertuig (khv). De komende jaren worden de twintig kusthulpverleningsvoertuigen langs de Nederlandse kust en op de Waddeneilanden vervangen voor een modern en duurzaam kusthulpverleningsvoertuig. Lees meer >>
Het nieuwe kusthulpverleningsvoertuig is van het merk IVECO Eurocargo en wordt vanaf 2025 bij Dutch Military Vehicles 4x4 tot een KNRM-voertuig omgebouwd. Dit eerste voertuig wordt een proefversie. Na een korte testperiode en de daarop volgende evaluatie, is het streven om de volgende voertuigen te kunnen bestellen. De testervaringen met het eerste voertuig worden daarin meegenomen. Het eerste nieuwe kusthulpverleningsvoertuig en de drie daarop volgende khv’s zijn mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van de deelnemers van de Nationale Postcode Loterij, die op 14 oktober aan de KNRM bekend werd gemaakt.
Moderne milieuvriendelijke kusthulpverleningsvoertuigen
Sinds 1961 heeft de KNRM kusthulpverleningsvoertuigen als reddingmaterieel. Tot 2008 werden deze gebruikt voor het transport van lijnwerp- en wippertoestellen, voor reddingen van schipbreukelingen via een lijnverbinding met de wal.
De huidige kusthulpverleningsvoertuigen, Mercedes Unimog’s, gaan al ruim 25 jaar mee en hebben steeds meer onderhoud nodig. De voertuigen worden nu ingezet als zoekende eenheid. Als de ‘ogen’ op het strand, bij een reddingsactie dicht onder de kust als trekkend voertuig van kleinere reddingboten en als vervoersmiddel van gewonden, via brancards van een reddingboot naar een ambulance bij een strandopgang.
De KNRM is in de afgelopen drie jaar op zoek gegaan naar een duurzamer en moderner voertuig. De huidige kusthulpverleningsvoertuigen voldoen niet meer aan de huidige en toekomstige milieueisen en emissienormen. Samen met de vrijwillige khv-chauffeurs zijn functionele eisen vastgelegd en is uitgebreid onderzoek gedaan. Al is Nederland een klein land, de kustgebieden verschillen qua terrein. Een van de eisen is dat het nieuwe voertuig op HVO100-brandstof zal rijden, wat de CO2-uitstoot met 90% reduceert. Ook wil de KNRM naar één standaard voertuig toe, dat op ieder strand en duingebied ingezet kan worden. Na twee testdagen op Ameland met verschillende voertuigen, is gekozen voor de 4x4 IVECO Cargo met dubbel cabine. Het voertuig wordt door Dutch Military Vehicles omgebouwd tot een KNRM-kusthulpverleningsvoertuig. Het voertuig wordt medio december 2025 opgeleverd.
Reddingstations
De kusthulpverleningsvoertuigen worden bemand door speciaal opgeleide vrijwilligers van de reddingstations. De 20 voertuigen zijn bestemd voor reddingstations Cadzand, Westkapelle, Ouddorp, de Maasvlakte, Ter Heijde, Scheveningen, Katwijk aan Zee, Noordwijk aan Zee, Zandvoort, Wijk aan Zee, Egmond aan Zee, Petten, Callantsoog, Texel De Koog, Vlieland, Terschelling Paal 8, Ameland en Schiermonnikoog. Twee reserve kusthulpverleningsvoertuigen worden als vervanger gebruikt bij onderhoud van een voertuig.
Dutch Military Vehicles 4x4
De opdracht voor dit eerste voertuig is gegund aan Dutch Military Vehicles 4x4. Dutch Military Vehicles (DMV) is gespecialiseerd in het ontwikkelen en bouwen van complexe militaire en andere voertuigen die onder de zwaarste omstandigheden gebruikt worden. De hoge eisen die aan militaire voertuigen worden gesteld zijn ook van toepassing op het nieuwe kusthulpverleningsvoertuig. Voertuigen met zeer goede off-road eigenschappen en bescherming tegen invloeden als zout water en zand zijn, door de ervaring met leveringen aan onder andere de Koninklijke Marine, geen onbekenden voor DMV.
Voor het nieuwe khv combineert DMV de IVECO Eurocargo 4x4 en een gespecialiseerde opbouw die geheel naar de wensen van de KNRM ontwikkeld zal worden.
Schenking van de Postcode Loterij
De schenking van 1 miljoen euro van de Nationale Postcode Loterij ondersteunt verduurzaming en de toekomstige aanschaf van vier nieuwe kusthulpverleningsvoertuigen, wat een aanzienlijke bijdrage levert aan de duurzaamheidsambities van de KNRM. Jonne Arnoldussen, managing director Nationale Postcode Loterij: “Wij helpen de KNRM graag om hun belangrijke werk nog jaren zelfstandig en zonder overheidssteun voort te zetten. We vinden het belangrijk dat we kunnen bijdragen aan de mooie ambities gericht op verduurzaming. We kijken uit naar een mooie samenwerking.”