Gemeente helpt snel bij betalingsproblemen

Bron: Gemeente Goeree-Overflakkee - Als gemeente willen we inwoners met geldproblemen zo goed mogelijk helpen. Dit doen we bijvoorbeeld door al in een vroeg stadium met inwoners in contact te komen die misschien hulp kunnen gebruiken. Het doel is om inwoners bij beginnende betalingsachterstanden te bereiken. Zo hopen we dat de geldproblemen en andere problemen zo beperkt mogelijk blijven. 730.000 Nederlanders hebben problematische schulden. 46% van de huishoudens heeft het afgelopen jaar te maken gehad met 1 of meer betalingsproblemen. Schulden gaan vaak gepaard met schaamte. Lees meer >>

Schulden gaan vaak gepaard met schaamte. Soms is het lastig om op de gemeente af te stappen en hulp te vragen. Bij vroegsignalering benaderen wíj juist inwoners. Van vaste lastenpartners ontvangen wij signalen wanneer inwoners achterstanden hebben in de betaling van de huur, de zorgverzekering, de water- of energierekening. Door op de inwoner af te stappen, verlagen we de drempel. We proberen actief met inwoners in contact te komen. Wanneer de inwoner onze hulp accepteert, gaan we samen in gesprek om te onderzoeken hoe we de inwoner zo goed mogelijk kunnen helpen.

Het komt regelmatig voor dat een inwoner niet direct hulp nodig heeft. Gelukkig weet deze na contact door een brief, mail of telefoontje dat zij bij ons terecht kunnen wanneer ze in de toekomst wél behoefte hebben aan hulp.

Heeft u financiële zorgen of vragen over geldzaken?

Kijk voor meer informatie op www.goeree-overflakkee.nl/geldzorgen. U kunt natuurlijk ook contact met ons opnemen per e-mail schuldhulpverlening@goeree-overflakkee.nl of telefonisch 14 0187, optie 1.

Samen voorkomen we dat kleine problemen groter worden.

Tekst: Gemeente Goeree-Overflakkee

Lees het volledige artikel op Gemeente Goeree-Overflakkee