11 augustus 2023, Sommelsdijk - 'Ieder zinnig mens weet dat regulier onderhoud van belang is; of het nu je auto, fiets of een brug betreft. Ook is het begrijpelijk dat een gebruiksvoorwerp op een gegeven moment aan het einde van de levenscyclus komt en vervangen moet worden. Als je echter al vanaf het begin niet luistert naar waarschuwende geluiden en evenmin leert van eerdere fouten dan moet je niet gek staan te kijken dat er iets niet helemaal goed gaat....' Lucas Hartong is terug! Lees de inmiddels derde column van Hartong hieronder >>
Koffietijd
Tsja. Onlangs appte ik met een goede vriend in Ridderkerk om deze week een afspraak te maken. Gezellig even bijpraten met een dampende kop koffie erbij. Je kent het wel. “Bij jou of bij mij?” De vriend besloot om naar ons eiland te komen, maar dat bleek eenvoudiger gezegd dan gedaan. De Haringvlietbrug mag dan wel weer open zijn, maar de weg tussen het Hellegatsplein en de afslag naar Ooltgensplaat is potdicht. De enige manier om deze hele maand augustus het eiland op en af te komen is via Hellevoetsluis of Steenbergen. Een helikopter heeft namelijk niet iedereen en de bus is ook niet echt een aantrekkelijk alternatief.
Mijn vriend kon dus het eiland niet op, tenzij hij bereid was flink wat kilometers om te rijden en geruime tijd in de file te staan. We besloten tot een compromis, in nauw overleg met Google maps. Uiteindelijk ben ik via St. Philipsland en Steenbergen naar Willemstad gereden en hij via de Moerdijkbrug en Noord-Brabant ook. Daar hebben we heerlijke koffie gedronken in een genoeglijk etablissement, met uitzicht op de prachtige haven. Hier luidt het oude gezegde: het kost je wat, maar dan héb je ook wat.
Even zonder dollen: het is natuurlijk van de gekke dat Rijkswaterstaat niet alle werkzaamheden tegelijkertijd heeft uitgevoerd. Dan waren we na een maand (dat is al ontzettend lang!) van de hele rompslomp af geweest. Nu zaten we eerst een maand zonder brug, momenteel een maand zonder weg (‘weg is weg!’) en tunnel bij Barendrecht en daarna is het nog niet klaar. Je zou maar in Barendrecht, Noord-Brabant of Rotterdam werken! Ergens zit het bij de afdeling Planning van Rijkswaterstaat goed fout.
En niet alleen bij die afdeling; ook bij de afdeling Gezond Verstand. Jaren geleden, toen de rijksweg A29 werd doorgetrokken met de nieuwe A4 richting Bergen op Zoom en Antwerpen werd er al over gesproken dat de brug over het Haringvliet niet berekend zou zijn op zoveel nieuwe toevloed aan verkeer en dan met name het goederenvervoer richting België. Iedereen met een beetje voorspellend vermogen kon zien aankomen dat de zware vrachtwagens zouden zorgen voor sterk toegenomen belasting en dus slijtage van de brug. Steeds weer waren er storingen en werd de brug tijdelijk opgelapt om nog erger te voorkomen, maar uiteindelijk weten we nu waarop het uitdraaide.
De overheid is voor uitvoering van gewenst onderhoud en nieuwbouw afhankelijk van deze eigen instantie RWS en daarvan is men zich bij RWS terdege bewust. Er blijkt nogal eens wat mis te gaan, zoals bij renovatie van de Afsluitdijk, waarbij volgens oud-Tweede Kamerlid Van der Molen sprake is van ‘mismanagement' en forse overschrijding van de begroting (2022). FNV kwam met de waarschuwing (2014) dat RWS niets deed aan misstanden bij de aanleg van wegen. 1Vandaag bracht een reportage (2018) waaruit bleek dat -in ieder geval in Noord-Holland- ernstig achterstallig onderhoud aan bruggen en wegen bekend was bij RWS en dat gebreken niet werden verholpen, maar uitgesteld of pas over vele jaren ingepland werden. Daarbij zaten acuut gevaarlijke situaties.
Ieder zinnig mens weet dat regulier onderhoud van belang is; of het nu je auto, fiets of een brug betreft. Ook is het begrijpelijk dat een gebruiksvoorwerp op een gegeven moment aan het einde van de levenscyclus komt en vervangen moet worden. Als je echter al vanaf het begin niet luistert naar waarschuwende geluiden en evenmin leert van eerdere fouten dan moet je niet gek staan te kijken dat er iets niet helemaal goed gaat. De inwoners van Goeree-Overflakkee die graag overal naartoe gaan -al is het maar naar een vriend in Ridderkerk om een kop koffie te drinken- weten er intussen alles van. Ik vrees dat Rijkswaterstaat niet bijster veel heeft geleerd van dit alles. Het maakt hen ook niet uit of wij in de file staan of niet. Last hebben zij er niet van. Wij wel. En hoe!
Lucas Hartong.