Actueel

26 Sep

Buurtinitiatieven populair: recordaantal aanmeldingen voor Burendag 2024

Dat Nederlanders veelal positief zijn over buurtinitiatieven blijkt wel uit het recordaantal aanmeldingen voor Burendag dit jaar. In Zuid-Holland doen dit jaar 1.363 buurten mee. Met meer dan 9.200 activiteiten verspreid over het hele land zijn er ruim 12% meer aanmeldingen dan in 2023. Douwe Egberts en Oranje Fonds organiseren op zaterdag 28 september alweer voor de 18e keer dit jaarlijks terugkerende buurtinitiatief om ervoor te zorgen dat buurten gezelliger, socialer en veiliger worden. Er vinden activiteiten door het hele land plaats van 27 t/m 29 september. Lees meer >>

De initiatiefnemers van Burendag, zijn verheugd over het succes. Kathelijne Malcontent, Marketing Manager van Douwe Egberts vertelt: “We spannen ons elk jaar in om in meer buurten verbinding te creëren. Dit aantal aanmeldingen is uniek. We hopen zo een nog grotere bijdrage te leveren aan de sociale cohesie.” Dat contact onderhouden kan volgens de initiatiefnemers met kleine gebaren. Uit onderzoek blijkt dat het maken van een praatje op de stoep (83,6%), het begroeten van buren (83,5%) en het aannemen van pakketjes (84,1%) de meest voorkomende manieren zijn waarop buren contact met elkaar hebben.

Enkele data Burendag 2024

  • 90% van de Nederlandse bevolking woont in een wijk waar een Burendag-activiteit plaatsvindt.
  • Per deelnemende wijk doen gemiddeld 31 volwassenen en 13 kinderen mee.
  • In Zuid-Holland doen dit jaar 1.363 mee met Burendag. Dat is 5% meer dan vorig jaar.
  • Er worden dit jaar bijna 550.000 deelnemers verwacht, die gezamenlijke activiteiten doen zoals het opknappen van de buurttuin, taarten bakken, koffiedrinken en barbecueën.

Burendag biedt mogelijkheid tot intensiever contact

Het Oranje Fonds heeft een verklaring voor de opvallende stijging van het aantal deelnames: “Veel buren hebben behoefte aan sociaal contact en verbinding in de buurt, Burendag is een laagdrempelige manier om aan die behoefte te voldoen. Op deze dag worden veel feestelijke activiteiten georganiseerd en staat ontmoeting centraal. Dat kan leiden tot mooie dingen. We weten uit onderzoeken dat het effect van Burendag ook na een half jaar nog aanhoudt en dat meer dan de helft van de buren na deelname meer onderling contact houdt,” aldus Sandra Jetten, directeur van het Oranje Fonds. Elk jaar kunnen buurten een financiële bijdrage bij het Oranje Fonds aanvragen. Ook zijn er Burendagpakketten beschikbaar om deelnemers te faciliteren bij het organiseren van de dag. Dit jaar zit er ook een Burenboekje in het pakket, waarmee buren elkaar op een makkelijke manier beter kunnen leren kennen.

Ook lokale ondernemers dragen een steentje bij

Het enthousiasme voor Burendag is ook in Zuid-Holland goed merkbaar, met diverse wijken die volop deelnemen aan dit buurtfeest. Zo hebben bewoners uit de Meloenstraat (en omliggende straten) in Den Haag activiteiten georganiseerd voor jong en oud. Er wordt groots uitgepakt met een optocht van kinderen, gevolgd door optredens van lokale artiesten en workshops georganiseerd door buurtbewoners. De lokale ondernemers dragen hun steentje bij door een buurtborrel te sponsoren en er is gelegenheid om een lekkere maaltijd te bereiden op barbecue, daarvoor kan iedereen zelf iets lekkers meenemen. Daarnaast is er een spelelement toegevoegd met 'Minute to win it', waarin gemixte teams van buurtbewoners samenwerken om uitdagingen aan te gaan. "We hopen dat deze dag leidt tot blijvende contacten en meer onderling hulpaanbod in de wijk," aldus een van de organisatoren.

Over Burendag

In 2006 organiseerde Douwe Egberts de eerste editie van Burendag, waarna het Oranje Fonds als medeorganisator in 2008 aansloot. Sinds 2006 organiseerden buurten al zo’n 66.000 Burendag activiteiten. Inmiddels doen er jaarlijks duizenden buurten mee.

Over het Oranje Fonds

Het Oranje Fonds vindt dat iedereen ertoe doet. Daarom zet het zich in voor een samenleving waarin iedereen mee kan doen en niemand er alleen voor staat. Oftewel een betrokken samenleving; waarin we zorgen voor elkaar, mensen gelijke kansen hebben en zich verbonden voelen met anderen in de buurt. Dat doet het fonds door sociaal initiatiefnemers te versterken en te verbinden waar mogelijk.  

De steun van o.a. de Nationale Postcode Loterij, de Nederlandse Loterij, Vrienden en diverse andere partners maakt dit mogelijk. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zijn het beschermpaar van het Oranje Fonds. Kijk voor meer informatie op www.oranjefonds.nl  

Over Douwe Egberts

Douwe Egberts, opgericht in 1753 in het Friese Joure, is een van de meest geliefde en bekende koffiemerken in Nederland. Met meer dan 250 jaar ervaring in het selecteren, branden en verpakken van de beste koffiebonen, staat D.E bekend om zijn rijke smaak en constante kwaliteit. Als onderdeel van JDE Peet's (ook moederbedrijf van Pickwick en SENSEO®) houden we vast aan onze rijke geschiedenis, maar blijven we ook innoveren.  

Douwe Egberts biedt een breed assortiment aan koffieproducten, variërend van versgemalen koffie tot koffiepads en cups, geschikt voor zowel thuis als op het werk. De producten zijn verkrijgbaar bij supermarkten, speciaalzaken, online retailers en in onze Douwe Egberts Cafés.  

Als vertrouwd merk bij Nederlandse huishoudens stellen we het creëren van betekenisvolle verbindingen tussen mensen centraal. Onze missie om mensen samen te brengen komt tot leven in alles wat we doen, van onze producten tot onze campagnes, tot landelijke activaties zoals Burendag en onze samenwerkingen met goede doelen vanuit ons D.E spaarprogramma en de jaarlijkse Lions Club inzamelactie. Kijk voor meer informatie op www.de.nl