Middelharnis - In de zomer van 2017 hebben mystery shoppers van de Retailacademie een bezoek gebracht aan de winkels en horeca in het City Center Middelharnis. Bij het onderzoek is gekeken naar de gastvrijheid, winkelassortiment en de algemene voorzieningen. Er is onderzocht hoe het zit met het ‘klantgevoel’ en wat de beleving als geheel is. Lees hieronder verder.

"De winkels scoren voor 70% voldoende en in 36% van de gevallen zelfs zeer goed. Het personeel in de winkels wordt als goed beschouwd; in 52% van de gevallen werden bezoekers direct of binnen een minuut aangesproken. Daarnaast blijkt dat wanneer het winkelpersoneel doorvraagt en achterhaalt wat de wensen zijn, er een beoordeling is van een 8. Gemiddeld krijgen de winkels in het centrum van Middelharnis een 7,3 voor de gastvrijheid."

Ook zijn er duidelijk verbeterpunten. Er komt naar voren dat het aanbod beperkt is en dat dit zeker bij een langer bezoek wordt gemist. "Daarnaast zien we dat van de ondervraagden 53% zich niet welkom voelt. Bijna 70% zou het centrum zelfs niet aanbevelen bij vrienden en kennissen. Het centrum wordt ook als ouderwets bestempeld; er zijn geen uniforme openingstijden en de winkels zijn op zondag gesloten. Ook de lege panden dragen niet bij tot een mooie uitstraling. Een bijzonder aandachtspunt is en blijft het assortiment. Er zijn iets te veel winkels in de sector lichamelijke verzorging zoals kappers, opticiens en schoonheid."

De Retailacademie geeft de volgende tips mee: "Winkelcentra worden landelijk steeds compacter en hebben een ander karakter dan in het verleden. Winkelen is meer dan ooit een ‘dagje uit’ en niet alleen maar een moment van het doen van nieuwe aankopen. Consumenten zijn kritischer dan voorheen en zijn op zoek naar een verrassend aanbod. Recreatief winkelen is dan ook van groot belang. Juist dít wordt gemist binnen het winkelhart van Middelharnis. Ook zullen meer ambachtelijke winkeltjes het centrum versterken. Hier liggen zeker kansen."