[Artikel van mei 2017] Middelharnis – Vanaf begin mei 2017 wordt er gecontroleerd op het bezit van honden in onze gemeente. Voor de gemeente Goeree-Overflakkee verzorgt SVHW de hondenbelasting. De redactie kreeg veel respons op artikel ‘Controle hondenbezit in gemeente Goeree-Overflakkee’, en stelde de gemeente daarop verschillende vragen. Lees hieronder antwoorden op vragen (alle vragen zijn dik gedrukt) zoals, “waar wordt dit geld eigenlijk voor gebruikt en hoe zit het met paarden- en kattenbezitters die (ook) voor vervuiling/overlast kunnen zorgen en geen geld hoeven te betalen?”. Jaarlijks controleert Legitiem BV het hondenbezit op ons eiland. Dit jaar vindt de controle van 8 mei tot en met 8 juli plaats. Treffen de werknemers een hond aan waarvoor de eigenaar geen belasting betaalt, dan melden zij dat bij SVHW. De hondenbelasting is afhankelijk van het aantal honden dat u bezit. U bent als hondeneigenaar verplicht hiervan aangifte te doen.

Op de eerste vraag “Wat doet Goeree-Overflakkee met de inkomsten vanuit de hondenbelasting?”, antwoordde de desbetreffende medewerker van de gemeente: ”De hondenbelasting is voor de gemeente een algemene belasting waar geen directe tegenprestatie tegenover staat. De opbrengsten vanuit de hondenbelasting komen dus ten algemene bate van de gemeente. Een hondenbezitter betaalt belasting omdat hij houder is van een hond en niet omdat de gemeente de hondenpoep opruimt. Het staat een gemeente dus vrij om zelf te bepalen waaraan de opbrengst van deze algemene belastingen wordt besteed.” Koole media Service vroeg hierop verder door: “Kan gemeente dit specificeren bij de afgelopen twee jaren? Waar heeft gemeente het geld precies aan besteed, omdat gemeente later antwoord deze gelden niet te kunnen missen?” Gemeente: “Hondenbelasting is een algemene belasting, net als onroerendezaakbelastingen, toeristenbelasting en forensenbelasting. De opbrengsten uit deze belastingen gebruikt de gemeente voor gemeentelijke taken in de breedste zin van het woord. Bijvoorbeeld voor het onderhoud van de openbare ruimte, dienstverlening, verkeer en vervoer, openbare orde en veiligheid en dergelijke”.

Op de vraag of gemeente bovengenoemde inkomsten noodzakelijk acht/niet kan missen?, wordt geantwoord: “Als gemeente ben je niet verplicht om hondenbelasting te heffen. Onze gemeente heeft de lijn van de voormalige gemeenten doorgetrokken en de inkomsten vanuit de hondenbelasting als noodzakelijk en dus niet te missen bepaald. Op de vraag “Wanneer is de hoogte van dit bedrag vastgesteld van de hondenbelasting en zit daar verandering in aan te komen?, wordt dan geantwoord: “Jaarlijks wordt de hoogte van de hondenbelasting vastgesteld in de verordening hondenbelasting. De verordening hondenbelasting voor het jaar 2017 is door de gemeenteraad vastgesteld op 10 november 2016”. KMS vraagt dan verder: “De vraag is beantwoord dat deze is vastgesteld, maar niet of hier verandering in komt. Is de hoogte hetzelfde als die van voorgaande jaren en verwacht men dat ook voor het volgend jaar? Gemeente antwoordt: “De tarieven voor de hondenbelasting worden jaarlijks geïndexeerd. In het coalitieakkoord is afgesproken dat de tarieven jaarlijks niet meer dan de inflatie toenemen. Vanaf 2013 is deze lijn toegepast. Voor het jaar 2018 zal worden voorgesteld de tarieven te laten stijgen met 1,5%”.

KMS vraagt of gemeente erover heeft nagedacht deze vorm van belasting innen, af te schaffen? “Hier heeft de gemeente nog niet over nagedacht. Wel speelt er landelijk een discussie om het lokaal (gemeentelijk) belastinggebied te veranderen. Het is straks aan het nieuwe kabinet om diverse mogelijkheden en opties uit te gaan werken. Een optie kan zijn dat de hondenbelasting wordt afgeschaft, maar dan zal deze vanuit een andere opbrengst moeten worden gecompenseerd”.

Voor paarden-en kattenbezitters is deze heffing niet van toepassing, komt daar verandering in/is gemeente bereid hierover te brainstormen? (zou gemeente hierin bijvoorbeeld ook "niet naar de letter, maar naar de geest der wet" kunnen functioneren en zo met de burger (die huisdieren bezit) hierover kunnen "meedenken"? Gemeente: “In de gemeentewet staat limitatief opgenomen welke belastingen een gemeente mag heffen. Hondenbelasting hoort hier ook bij. Paarden- en kattenbelasting is een belasting die een gemeente op basis van de wet dus niet mag en kan heffen”. KMS vraagt verder, omdat dit voor veel hondenbezitters een heet hangijzer blijkt. De één wordt wel aangesproken/belast op het houden van eventueel overlast-bezorgende huisdieren, zoals honden en de ander (die paarden, hanen en bijvoorbeeld poezen houdt) niet: “Voor paarden-en kattenbezitters is deze heffing niet van toepassing.... Deze vraag is duidelijk beantwoord. Als we niet enkel en alleen naar de wet zouden kijken, maar ook naar de manier waarop we deze wetten hanteren (met de burger meedenken) en we zouden kijken naar het vergelijk van betalende en niet-betalende divers bezitters van evt. "vervuilende/overlastbezorgende" dierensoorten. Hoe zou gemeente dan "gelijkwaardig" met deze bezitters om kunnen/willen (niet enkel móeten) gaan?” Gemeente: “ Zolang vanuit de wet de mogelijkheid niet wordt geboden om houders van andere diersoorten te belasten, zal deze ongelijkwaardigheid blijven bestaan. Het blijft een taak voor de houder van welk diersoort dan ook om overlast zoveel mogelijk te beperken. Als gemeente kunnen we uiteraard wel zorgen voor handhaving als de openbare orde en veiligheid in het geding is. Handhavingsactiviteiten vinden veelal plaats in samenwerking met politie en andere daartoe bevoegde instanties.

Koole Media Service vraagt verder. Een vraag die ook op de redactie binnenkwam was: “Zou gemeente bereid zijn op proef deze heffing af te schaffen en als blijkt dat er niet meer overlast (door hondenbezitters) ontstaat, deze afgeschaft te houden? (er zijn voorbeelden van gemeenten die die doen, hebben gedaan en waarbij gebleken is dat ze de inkomsten niet nodig hadden en de omgeving niet vervuilde), antwoordde gemeente: ”Op dit moment past het niet in het beleid van onze gemeente om de heffing af te schaffen. Wel wordt thans bekeken in hoeverre het hondenpoepbeleid gewijzigd moet worden door bijvoorbeeld de haalbaarheid te onderzoeken op het instellen van een gehele opruimplicht”. KMS reageert: “De vraag werd beantwoord met: "....Wel wordt thans bekeken in hoeverre het hondenpoepbeleid gewijzigd moet worden door bijvoorbeeld de haalbaarheid te onderzoeken op het instellen van een gehele opruimplicht." Hoe zou gemeente handelen als de haalbaarheid er was bij een gehele opruimplicht? Zit daar dan een compensatie in het verschiet voor dit (kleine) betalende deel van dierenbezitters op het eiland? Hoeven zij dan net als paarden- en katten bezitters niets meer te betalen en gaat het gehele eiland die opbrengsten compenseren?“ Antwoord gemeente Goeree-Overflakkee: “De gemeenteraad kan op grond van andere argumenten of inzichten besluiten om de hondenbelasting af te schaffen. Bij het eventueel aanbieden van nieuw beleid aan de gemeenteraad, zullen de (financiële) consequenties daarvan inzichtelijk worden gemaakt, waardoor de gemeenteraad een weloverwogen beslissing kan nemen.

KMS Sluit af met twee vragen, naar aanleiding van de gegeven antwoorden: “Hoe komt/kan het dat gemeente zich afhankelijk heeft gemaakt van een extra inkomst (die zij naar eigen zeggen niet kan missen) waarvoor de burger blijkbaar aansprakelijk gesteld wordt?” Gemeente antwoordt: “Het is een al lang bestaande beleidskeuze om deze lokale belasting te heffen”. En als we tot slot vragen: “Hoe zit het met de uitzonderingen zoals bijv. boerderijhonden die het erf niet verlaten/katten die binnen op de kattenbak hun behoeften doen?” We hebben namelijk nogal wat mensen op ons eiland die in polders en “vrij” wonen en heel wat poezen-eigenaren die hun poezen binnenhouden (ook in verband met vergiftigen die blijken voor te komen? Gemeente antwoordt: “Volgens de wet is het mogelijk om vrijstellingen te bepalen, zoals voor een blindegeleidehond. Voor boerderijhonden geldt een dergelijke vrijstelling niet. Het is overigens voor de hondenbelasting niet bepalend waar de hond zich bevindt, maar wie de hond bezit. In enkele stedelijke gebieden komt het overigens wel voor dat een bepaalde mate van tariefdifferentiatie wordt toegepast. Dit houdt in dat hondenbezitters in de binnenstad zwaarder worden belast dan hondenbezitter in het buitengebied”.

Koole Media Service was de gemeente erkentelijk dat ze de tijd nam op alle gestelde vragen van kijkers en lezers te antwoorden. De redactie hoopt zo dat de meeste antwoorden van de lezers naar tevredenheid zijn beantwoord. Mocht dit niet het geval zijn, raden wij u aan gebruik te maken van de inspreektijd bij een openbare raadsvergadering, waarbij raadsleden altijd bereidt zijn met u mee te denken. Tijdens de raadsvergaderingen is er de mogelijkheid tot inspreken. Het vijfde agendapunt op de raadsagenda is altijd het spreekrecht. Tijdens dit agendapunt kunt u de aandacht van de gemeenteraad vragen voor een specifiek onderwerp. Dit onderwerp hoeft niet op de agenda van de raadsvergadering te staan. Aan de zogenoemde inspreektijd, zijn wel een aantal spelregels verbonden. Lees ze, via deze link, op de website van gemeente Goeree-Overflakkee.