Middelharnis - Het goed bezochte concert van Fiori Musicali (zie foto) rond de Passietijd is nog kort geleden, maar er wordt door het koor alweer stevig gerepeteerd voor het komende concert op zaterdag 27 mei 2017, om 19:30 uur in de Hervormde Kerk aan de Ring in Middelharnis. Het koor heeft zich gestort op feestelijke muziek van J.S. Bach. Het Himmelfahrts-oratorium, een Lutherse mis en de Pinkstercantate O ewiges Feuer. Drie werken die zich mooi laten voegen in het liturgisch kerkjaar, maar ook zonder kerkelijke achtergrond staat deze muziek voor diepe levensvreugde. Het Orion Barokorkest begeleidt het koor en dat maakt het geheel nog feestelijker. Vier zangsolisten worden ingezet. Twee jonge aanstormende talenten, Vera Hiltbrunner sopraan en Gerben van der Werf contratenor. Maar ook twee locale talenten uit het koor, Paul Kieviet tenor en Sietse van Wijgerden bariton (tevens dirigent) laten zich horen. Lees hieronder meer.

Een vrolijke Bach, veel licht, veel blijdschap. De Hemelvaart wordt bezongen in het gelijknamige oratorium (Bach Werke Verzeichnis 11). Veel minder vaak uitgevoerd dan het monumentale Weihnachtsoratorium of de Mattheus en Johannes Passies, veel korter, maar ook zeker de moeite waard om mee kennis te maken. In het openingskoor wordt de opgetogen toon gezet door de sprankelende opwaartse versieringen in het thema. Het oratorium heeft zoals gebruikelijk een verteller, die de delen met recitatieven verbindt. De aria’s "Ach, bleibe doch, mein liebster Leben" en “Jesu, deine Gnadenblicke” zijn van onaardse schoonheid, de sfeer is contrastrijk ingetogen. Bach heeft hier de begeleiding van laagte ontdaan, zodat de muziek de luisteraar lijkt op te tillen.

De mis in A majeur BWV 234, ook wel Lutherse mis genoemd, is gecomponeerd in 1738. Bach hergebruikte materiaal uit eerdere composities, destijds een gangbare praktijk. In de negentiende eeuw werd er op deze zogenaamde parodieën nogal neergekeken omdat in die tijd juist het oorspronkelijke en unieke van kunst hogelijk werd gewaardeerd. Toch was dit hergebruik van zijn eigen composities zeker geen gemakzucht van Bach. De zorgvuldige herplaatsing van tekst kostte hem waarschijnlijk meer tijd dan het componeren van nieuw werk. Het was een manier om composities een nieuw leven in te blazen, zodat ze de tand des tijds langer konden doorstaan.

Het derde stuk, Cantate BWV 34, verwijst naar Pinksteren. O ewiges Feuer, o Ursprung der Liebe. Pauken en trompetten, de heldere toonsoort D majeur in de twee hoekstukken, feestelijker kan het haast niet. Ook hier als contrast een ingetogen alt-aria, die gerekend wordt tot de mooiste aria’s van Bachs hand.

Kaartverkoop via fiori-musicali.nl. Let op de kortingsbon in de krant EilandenNieuws, kort voor het concert. Met bon ontvangt u €2,50 retour aan de kassa in de kerk.