7-7-2017, Sommelsdijk - Een nieuwe column van Lucas Hartong ligt weer voor u klaar! Een scherpe deze keer. Lucas is columnist voor iGOnl, die om de week zijn belevingen en gedachten zal verwoorden in een column. Hartong heeft zijn opleidingen afgerond in de journalistiek en theologie en heeft vijf jaar in het Europees Parlement gezeten. De meeste inwoners van het veelzijdige eiland Goeree-Overflakkee kennen of herkennen hem. Lucas is getrouwd, heeft inmiddels twee studerende kinderen en zijn hobby's zijn naast het schrijven van de nieuwe columns: fietsen en raften. De columns van Hartong zullen verschijnen onder de rubriek Overig/Column op iGOnl. Lees hieronder 'Tour de France'.

Tour de France

"U kon erop wachten. Een fietsgek én Frankrijkgek die een column schrijft over het grootste fietsgebeuren ter wereld: de Tour de France. Eén keer per jaar zetten de Fransen, die doorgaans winter en zomer binnen vertoeven, hun tafels en stoelen in de tuin, pakken stokbrood en wijn uit de keuken en gaan zitten wachten wat er langskomt. Dat is altijd heel wat. Een lange karavaan aan reclamemakers, gevolgd door auto’s van de organisatie, ploegleiders, mediamensen op motoren en daarboven vliegtuigen en helicopters die alle beelden de wereld in zenden. En natuurlijk: de renners zelf. Op hun beurt weer gevolgd door de volgauto’s met onmisbare mecaniciens die de fietsen draaiende houden. Onder luide aanmoedigingen flitsen ze allen langs.

Nu wil het geval dat ik niet zo lang geleden een racefiets in Frankrijk kocht met een verhaal. Die fiets stond te koop bij een particulier, in behoorlijk heuvelachtig gebied in Oost-Frankrijk. Het ding was niet duur, maar had wel mooie onderdelen. Er zat een sticker van een bepaalde stad op en ervan uitgaande dat de fiets daar dus moest zijn gemaakt, zocht ik naar een fietsclub in die stad. En jawel, ik vond ‘m. Na een mail in mijn beste middelbare school Frans was het wachten. Het antwoord kwam al snel. De secretaris van de fietsclub wist mij te vertellen dat de bouwer van de fiets nog leefde en destijds mecanicien was bij een ploeg die meedeed aan de Tour de France. Naast zijn Tour-werkzaamheden bouwde hij in zijn vrije tijd eigenhandig racefietsen in een workshop. En wát voor fietsen: heerlijk rijdende, snelle bolides. Hij maakte er niet zoveel en daarom ben ik blij nu één van zijn unieke fietsen te mogen verzorgen.

Die secretaris bracht mij ertoe om eens uit te zoeken hoe die ploegen en renners functioneren. Wist u dat de toprijders die etappes winnen en prijzen in de wacht slepen dat alleen kunnen doen doordat helpers hen lange tijd ‘uit de wind’ houden? De zogenaamde knechten helpen hun top-ploeggenoot waar mogelijk. Er zit verder een hele strategie achter de ontsnappingen en versnellingen. Dan heb ik het nog niet eens over de uitgekiende maaltijden die de renners krijgen. Alleen dat al is een wetenschap op zich. Maar geen van de renners zou erg ver komen zonder de hulp van die mecaniciens. Zij zijn misschien wel het grootste geheim achter de Tour-successen van veel rijders. Natuurlijk moet het frame goed zijn, de wielen superlicht en de onderdelen in topvorm, maar elke dag staan die mecaniciens 24 uur klaar om onderhoud te plegen en onderdelen te vervangen als dat nodig is. Zonder hen geen goede fiets.

Winnaar zijn in de Tour de France is leuk. Het levert je roem en geld op. Achter die winnaar staat echter een heel team aan helpers, die vaak in stilte en in de schaduw hun onmisbare werk doen. Onze samenleving kent heel veel van die stille, harde werkers. Ze klagen niet, verrichten elke dag trouw hun werk en zorgen ervoor dat er op hoog niveau ‘gescoord’ kan worden. Alles voor een succes. Wat dat betreft denk ik dat de Tour de France ons iets belangrijks leert: winnen doe je niet alleen, maar samen, als team. En we mogen onze dankbaarheid tonen aan al die helpers om ons heen. Als we dat beseffen dan zal de samenleving veel beter draaien. Ik maak dan ook een diepe buiging voor de helpers en wens u allen een hele fijne, veilige en bijzondere vakantietijd."

Lucas Hartong