17 november 2017, Middelharnis – Vorige week werd in de landelijke media melding gemaakt van het feit dat het vak Maatschappijleer op school faalt. Volgens de uitkomsten van een internationaal onderzoek over burgerschapsonderwijs weten Nederlandse scholieren weinig over gelijke rechten, een democratische samenleving en vreedzaam samenleven. Er zou te weinig worden gedaan aan debatlessen en kennismaken met de democratie. Er zou vooral lesgegeven worden uit traditionele boeken en te weinig met hedendaagse projecten worden gewerkt. De docenten van de RGO in Middelharnis herkennen dit beeld absoluut niet. Lees hieronder verder.

"Burgerschapvorming staat op de RGO los van het vak maatschappijleer. Maatschappijleer wordt gegeven in alle 4de klassen, in 2 lesuren per week. Voor Burgerschapvorming gebruikt de RGO juist geen gebruik van een boek, maar wordt er in de vorm van projecten, debatwedstrijden en excursies de inhoud van de lessen gemaakt.

Leerlingen beginnen al vanaf klas 1 met Burgerschapsvorming. Het lesprogramma is gebaseerd op 3 pijlers: kennis van de democratie, participatie in de samenleving en

Identiteit en integratie. Drie jaar geleden is de RGO begonnen met invulling te geven aan deze pijlers. De leerlingen maken kennis met democratie door op pad te gaan, debatten te voeren (nationaal en internationaal, tot aan Brussel toe), projecten te organiseren waar ze zelf aan de slag moeten met het thema. Juist naar aanleiding van de debatlessen op school doen onze leerlingen regelmatig met succes mee aan debatwedstrijden: In alle klassen en op alle niveaus zijn er projecten over Nederland/Europa en democratie. In de 1e klas: project Nederland en de democratie met een bezoek aan Den Haag. In de 2e klas: project Europa met de onderwerpen: vrede en mensenrechten en voor het vmbo: Europa en de ruimtevaart. In de 3e klas: project mensenrechten. In de 4e klas: deelname aan Model European Parlement. In de 5e en 6e klas: deelname aan Euroscola. Verder organiseert de school veel internationale uitwisselingen met andere scholen binnen de Europese Unie."

Participatie in de samenleving:

"Vanaf de tweede klas worden leerlingen aangemoedigd om stage te lopen bij een bedrijf of organisatie. Op het vmbo is er een keuze voor jong ondernemen, waarbij ondernemers vanuit de omgeving worden betrokken. Voor vwo bovenbouw is er sinds twee jaar een nieuw vak ontwikkeld ‘Business & Technology. Elk jaar werken de leerlingen aan een goed doel en geeft de school leerlingen gelegenheid te ‘solliciteren’ naar een plek om daadwerkelijk te zien hoe het er in dat Afrikaanse land aan toegaat. Bij terugkomst in Nederland delen de ‘ambassadors’ hun ervaringen met medeleerlingen."

Identiteit en integratie:

"Voor de derde klas vmbo/ mavo en voor onze internationale schakelklassen is er in februari een project over mensenrechten met een bezoek aan het Humanity House. Daarnaast zijn er andere activiteiten rondom integratie op school."