Regio Goeree- Overflakkee - Vanaf donderdagmiddag 11 augustus 2022 worden de Haringvlietbrug, maar ook de Spijkenisserbrug, Merwedebrug (A27), verkeersbrug Dordrecht, Brug over de Noord en Papendrechtsebrug en Wantijbrug indien nodig gekoeld. Rijkswaterstaat: "Hiermee willen we hinder voor (vaar)weggebruikers en schade aan de bruggen voorkomen..." Lees meer >>

Vervolg

Bij de Spijkenisserbrug en de Wantijbrug wordt er gekoeld met pompen en waterslangen die gebruik maken van het water onder de brug. Bij de andere 5 bruggen wordt als dat nodig is met een blusboot de onderkant van de brug gekoeld.

We koelen bruggen preventief

Door te koelen beperken we het uitzetten van de stalen brugonderdelen vanwege de hoge temperaturen. Hiermee willen we hinder voor (vaar)weggebruikers en schade aan de bruggen voorkomen. Door hoge temperaturen zetten stalen brugonderdelen uit.

Als dit te veel gebeurt, kunnen bruggen niet meer goed open of dicht gaan. Om dit te voorkomen, koelen we bij voortdurende en/of extreem hoge buitentemperaturen bruggen.

Hinder voor weggebruikers en scheepvaart

Er gelden geen aanvullende verkeersmaatregelen voor weggebruikers. Wel moet het verkeer rekening houden met water op het wegdek. Waar mogelijk liggen waterslangen buiten het bereik van verkeer, of worden afgedekt met overrijdbare planken. Waar nodig worden verkeersregelaars ingezet.

Als gevolg van de hitte wordt het oostelijke brugdeel van de Spijkenisserbrug niet meer gedraaid vanaf donderdag 11 augustus 12.00 tot dinsdag 16 augustus 05.00 uur. Zeegaande scheepvaart kan gebruik maken van het westelijke brugdeel.

Brugopeningen duren daardoor mogelijk langer, met hinder voor het wegverkeer. De scheepvaart wordt hierover via eigen kanalen geïnformeerd.

Aanvullende maatregelen als koelen onvoldoende werkt

We monitoren alle bruggen gedurende de hitteperiode. Als het nodig is nemen we aanvullende maatregelen.

Monitoring door data uit sensoren

In 2020 - 2022 zijn op diverse stalen bruggen sensoren aangebracht die ons informatie geven over het effect van hitte, kou en koelen op de brug.

Het gaat om de Spijkenisserbrug (S102), Brug over de Noord (N915), Verkeersbrug Dordrecht (Brugweg Zwijndrecht), Haringvlietbrug (A29), Papendrechtsebrug (N3), Wantijbrug (N3) en de Merwedebrug (A27). De data zijn real-time beschikbaar in een dashboard.

Bij hitte kunnen we op basis van de data besluiten om een koelplan in werking te stellen of blusboten in te zetten. De beschikbare data helpt ook bij het efficiënt inzetten van materieel, waardoor kosten worden bespaard en hinder voor de omgeving beperkt wordt.